Saturday, August 22, 2015

Ikhlaskah Kita?

Apa perasaan bila budi yang ditabur tidak dikenang atau dibalas? Apa rasa hati bila kebajikan yang dibuat dibalas dengan kejahatan? Perasaan yang timbul itulah penentu mudah untuk tahu kita ini ikhlas atau tidak.Hati belum benar-benar ikhlas jika ianya sakit bila budi kita dilupakan. Hati belum benar-benar ikhlas jika rasa geram saat kebajikan dibalas kejahatan.Manusia selalu menganggap kebaikan yang dibuat adalah dari dia dan untuk dia, dibuat kerana kemurahan hatinya dan kebaikan itu mesti kembali kepada dirinya. Kembali dengan cara mengucapkan terima kasih kepadanya.Kenangkan apa yang dia buat.Sebar-sebarkan cerita kebajikan yang dia buat pada orang lain.Jangan tolak bila dia minta berbuat sesuatu dan sebagainya.
Kebaikan kita pada orang sebenarnya adalah dari Allah. Allah menjadikan kita sebagai ‘saluran’ untuk Dia menyampaikan nikmat-Nya kepada manusia.Sebagaimana Allah telah melantik Nabi dan Rasul sebagai wakil-Nya untuk menyampaikan ajaran-Nya. Begitulah Allah telah ‘melantik’ kita sebagai ‘wakil’ untuk menyebar nikmat kurniaan-Nya kepada manusia lain. Bila seseorang itu lupa kebaikan yang dibuatnya pada orang lain, bila hati orang itu tidak terasa apa-apa, malah tidak kesal bila madu dibalas dengan tuba, itulah tanda hati telah ikhlas.
Maka kita tidak sepatutnya bangga dengan kebaikan yang kita buat. Kita hanya melaksanakan amanah untuk mengagih-agihkan nikmat Allah kepada sesama manusia. Kita sepatutnya bersyukur kerana Allah telah mengagihkan nikmat-Nya melalui kita.Memang susah hendak menjaga hati ikhlas ini.. Namun kita boleh merasakan keikhlasan bilamana setiap kebaikan yang kita lakukan kita anggap, "Saya sedang buat kebaikan kerana Allah, bukan kerana manusia. Biarlah apa orang nak kata. Yang penting kerjasama bersama dengan Allah." In sya Allah ... ikhlas. [Dr. Prof Rizzuan Amir]
Tidak ada yang buruk di alam semesta ini. Yang ada hanyalah kegagalan kita melihat segalanya dengan rasa syukur.Di mana pun kita berada, betapa indah pun keadaan yang sedang kita lalui, ataupun ataupun saat itu sedang dipenuhi dengan kesulitan, sebenarnya kita sedang digerakkan oleh Allah S.W.T. ke arah kemuliaan. Yang bergerak bersama kesulitan bakal memperoleh ganjaran pahala. Yang bergerak bersama kesenangan tetapi penuh rasa syukur tetap berada di dalam pandangan kasih sayang Allah S.W.T.
Dalam mencapai kepentingan dunia, jangan lupa mengamalkan perintah agama. Jangan sesekali memperalatkannya. Elakkan sikap seperti pisau yang bermata dua. Bibir santun berbicara namun ada khianat tersembunyi di jiwa.

No comments:

Post a Comment