Friday, August 28, 2015

Colok Wangian Penyebab Syahadah

Sepasang suami berbangsa India mengucap dua kalimah syahadah di Kuala Selangor ketika ahli NGO, Multiracial Reverted Muslims (MRM) diketuai Firdaus Wong dalam perjalanan untuk forum di Sungai Besar. Si suami menghampiri meja makan mereka untuk menjual colok wangian bagi meringankan beban kos rawatan isterinya yang menghidap kanser manakala beliau pula ada masalah jantung. Rakan Firdaus, Bro Zamri Vinoth memberitahu bahawa wangian itu bau wangian India style tetapi Firdaus Wong menganggap wangian itu bukan masalah. Lagipun jika berjalan di bawah cahaya, bayang-bayang semua manusia pun hitam belaka. Si suami begitu gembira mendengar MRM tidak bersikap perkauman.
Setelah MRM membeli kesemua colok wangian, si suami mengucapkan terima kasih, manakala MRM mendoakan agar Allah sembuhkan penyakit beliau dan isterinya. Bergenang airmata beliau mendengar doa itu. Sebelum pasangan itu beredar, Firdaus bertanya jika beliau sudah makan atau belum. Bila dapat tahu keduanya belum makan, Fridaus hendak membelikan untuk keluarga itu.Sambil menunggu makanan disiapkan, Firdaus meminta Zamri mendekati mereka dan bercerita tentang Islam dan mengajak mereka kepada Islam. Tambahan pula Zamri memang berkomunikasi dalam Bahasa Tamil. Selepas 15 minit bercerita tentang Islam dan konsep ketuhanan dalam Islam, Zamri memberitahu Firdaus dengan ayat yang menyebakkan dada, 'OK bro, mereka nak syahadah'. Allahuakbar...Setelah duduk bersama mereka, Firdaus menceritakan kisah kenapa dia sendiri memeluk Islam. Zamri kemudiannya membantu mereka mengucapkan dua kalimah syahadah dan terjemahan dalam bahasa Tamil. Sejurus selepas syahadah, bergenang air mata Firdaus tatkala memeluk beliau yang berkata, "Hari ini saya banyak gembira. Saya rasa sangat bahagia. Terima kasih banyak banyak, bang. Terima kasih. Nanti Abang ingat untuk call saya tau sebab kami mau daftar tiga anak kami untuk masuk Islam juga. Ingat tau bang."
Siapa sangka persinggahan singkat untuk makan di Kuala Selangor menemukan mereka dengan insan yang ingin menjual barang bagi meringankan beban dan akhirnya menjadi asbab hidayah mereka. Jom kita kongsikan keindahan Islam kepada orang-orang di luar sana.Allahuakbar, Allahuakbar, Alhamdulillah!!!

No comments:

Post a Comment