Wednesday, October 26, 2016

Tazkirah Pendek


Suatu hari, seorang pelajar bertanya kepada gurunya, "Bagaimana caranya hendak mendapatkan sesuatu yang paling sempurna dalam hidup?"

Jawab guru, "Berjalanlah lurus di taman bunga, kemudian petiklah bunga yang paling indah menurutmu dan jangan patah balik ke belakang!"

Setelah berjalan dan sampai di hujung taman, si pelajar kembali dengan hampa.

Guru bertanya, "Mengapa kamu tidak mendapatkan bunga satu pun?"

"Sebenarnya tadi saya sudah jumpa, tapi saya tak memetiknya kerana saya fikir mungkin di depan nanti ada yang lebih indah. Tapi bila sampai di hujung, baru saya sedar bunga yang mula-mula itu yang TERINDAH. Saya dah tak boleh berpatah ke belakang lagi!"

Sambil tersenyum, Guru berkata, "Ya, itulah hidup. Semakin kita mencari kesempurnaan, semakin pula kita tak akan pernah mendapatkannya. Kerana kesempurnaan yang hakiki tak pernah ada. Yang ada hanya keikhlasan hati kita untuk menerima kekurangan."

• Bila tidak kuasa memberi, jangan mengambil.
• Bila mengasihi terlalu sukar dan sulit, jangan membenci.
• Bila tidak mampu menghibur orang, jangan membuatnya sedih.
• Bila rasa susah hendak meringankan beban orang lain, jangan 
  mempersulitkan/memberatkannya.
• Bila tidak sanggup memuji, jangan mengeji.
• Bila tidak mampu menghargai, jangan menghina.

JANGAN MENCARI KESEMPURNAAN, sebaliknya sempurnakanlah apa yang telah ada. BERSYUKUR DENGAN APA YANG ADA, DI SAMPING BERUSAHA MENDAPATKAN APA YANG KITA INGINKAN. BUKAN DENGAN ANGAN-ANGAN, TETAPI DENGAN TINDAKAN.

1 comment: