Friday, August 21, 2015

Amalan Orang Awam Dihadiah Buat Si Mati

Menghadiahkan bacaan Al Fatihah, Surah Yaasiin, atau zikir, sedekah, atau mengqadha puasanya dan lain-lain, semua itu sampai kepada orang yang telah meninggal Dunia.Kata Sheikh Nuruddin Al Banjari Al Makki, "Jika kita hantar mesej dari Facebook ke Amerika Syarikat melalui teknologi manusia yang serba lemah pun sampai, masakan amalan baik yang dihantar melalui teknologi Allah Yang Maha Agung tidak sampai pula?"
Dalam Sahih Muslim hadis no.1149, “Seorang wanita bersedekah untuk ibunya yang telah wafat dan diperbolehkan oleh Rasulullah s.a.w.” Dalam riwayat Bukhari dan Muslim pula, "Seorang sahabat menghajikan untuk ibunya yang telah wafat”. Rasulullah S.A.W. pernah menghadiahkan sembelihan Baginda S.A.W ketika hari raya Eidul Adha untuk dirinya dan untuk ummatnya, doa Nabi “Wahai Allah terimalah sembelihan ini dari Muhammad dan keluarga Muhammad dan dari Ummat Muhammad” (Shahih Muslim hadits no.1967).
Mengenai hadis yang mengatakan,"Bila wafat keturunan Adam, maka terputuslah amalnya terkecuali 3 iaitu Sedekah Jariah, Ilmu yang bermanfaat, dan anak yang berdoa untuknya, maka orang orang lain yang mengirim amal, zikir dan lain-lain untuknya ini jelas bukanlah amal perbuatan si mati kerana Rasulullah s.a.w. menjelaskan TERPUTUSNYA AMAL SI MATI, BUKAN AMAL ORANG LAIN YANG DIHADIAHKAN UNTUK SI MATI, dan juga sebagai hujjah baahwa Allah memerintahkan di dalam Al Quran untuk mendoakan orang yang telah wafat : "WAHAI TUHAN KAMI AMPUNILAH DOSA-DOSA KAMI DAN BAGI SAUDARA-SAUDARA KAMI YANG MENDAHULUI KAMI DALAM KEIMANAN", (QS Al Hasyr-10).
Berkata Imam Ali bin Almuwaffiq rahimahullah, “Aku 60 kali melaksanakan haji dengan berjalan kaki, dan kuhadiahkan pahala dari itu 30 haji untuk Rasulullah saw”. Dan berkata pula Imam Abul Abbas Muhammad bin Ishaq Atssaqafiy Assiraaj, “Aku mengikuti Ali bin Almuwaffiq, aku lakukan 7 kali haji yang pahalanya untuk Rasulullah s.a.w. dan aku menyembelih korban 12.000 ekor untuk Rasulullah s.a.w., dan aku khatamkan 12.000 kali khatam Al Quran untuk Rasulullah s.a.w., dan kujadikan seluruh amalku untuk Rasulullah s.a.w.” Beliau adalah pelajar Imam Bukhari rahimahullah, dan dia menyimpan 70 ribu masalah yang dijawab oleh Imam Malik. Beliau lahir pada 218 H dan wafat pada 313H. Berkata Imam Abu Ishaq Almuzakkiy, "Aku mengikuti Abul Abbas dan aku haji pula 7 kali untuk Rasulullah s.a.w., dan aku mengkhatamkan Al Quran 700 kali khatam untuk Rasulullah s.aw. (Tarikh Baghdad Juz 12 hal 111).

No comments:

Post a Comment