Sunday, April 26, 2015

Kategori Kerja Sebagai Ibadah

1.APABILA BEKERJA UNTUK KEPERLUAN DIRI. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud; “ Jika seseorang di antara kamu pada tengah hari mengambil kayu di belakangnya, sehingga dia dapat bersedekah darinya dan mencegah daripada meminta-minta maka yang demikian adAlah lebih baik baginya dari meminta-minta kepada orang lain sama ada diberi atau tidak kerana tangan yang di atas adalah lebih baik daripada tangan yang di bawah, mulailah daripada yang terdekat”.
2.BEKERJA UNTUK KEPERLUAN KELUARGA. Rasulullah SAW bersabda bermaksud; “ Sesungguhnya Allah sangat cintakan kepada orang mukmin yang bekerja”.
3.BEKERJA UNTUK KEPERLUAN MASYARAKAT. Tidak semua manusia mempunyai kepakaran dalam semua bidang. Untuk itu kemahiran individu dapat menyumbang kepada kesejahteraan masyarakat yang diklasifikasikan sebagai tuntutan fardhu kifayah sebagaimana Firman Allah yang bermaksud “ Bertanyalah pada orang yang lebih tahu jika kamu tidak mengetahui”An-Nahl Ayat 43.
4.BEKERJA UNTUK MEMAKMURKAN BUMI ALLAH. Pekerjaan yang kita lakukan mempunyai hubung kait yang rapat dengan unsur kehidupan manusia di dunia selain memelihara segala nikmat Allah yang dikurniakan di muka bumi ini.
CIRI-CIRI KERJA DIANGGAP IBADAH. 1.Niat kerana Allah.2. Berteraskan iman dan taqwa.3. Tidak meninggalkan yang wajib.4. Mendapat ganjaran di dunia dan di akhirat. KERJA DIANGGAP IBADAH APABILA....Pekerjaan itu adalah perbuatan yang harus atau boleh dikerjakan menurut syarak. Pekerjaan yang disertakan dengan niat dan diredhai Allah. Pekerjaan yang dilaksanakan dengan tekun, cekap dan bersungguh-sungguh. Pekerjaan berasaskan prinsip syariah seperti amanah, adil dan bertanggungjawab. Menghasilkan kerja yang berkualiti. [Sumber: Prof Dr Muhaya Mohamed]
Jangan lakukan kerja semata-mata kerana tiada pilihan lain, kerana yang terhasil adalah dari usaha sambil lewa. Itu tidak adil bagi majikan dan diri sendiri. Sebaik-baik jalan ialah menukar kerja atau berpindah ke jabatan lain yang lebih sesuai dengan minat. Tidak patut kita terima upah hasil dari kerja yang ala kadar sahaja. Jika berhadapan dengan kegagalan, usah menuding jari ke sana sini. Sebaliknya carilah puncanya dan perbaiki. Allah akan memberikan rezeki penuh barakah jika kita berusaha memberikan yang terbaik melalui sebaran taqwa di tempat kerja, bersilaturahim sesama rakan sekerja, mengajak mereka melakukan kebaikan dan mengamalkan nilai-nilai budaya Islam menerusi akhlak yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. Allah berfirman: "Beramallah kamu maka Allah dan Rasul-Nya serta orang yang beriman akan melihat apa yang kamu lakukan, kamu akan dikembalikan kepada Yang Maha Mengetahui perkara-perkara tersembunyi dan yang nyata, kemudian Dia menyatakan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan." Surah At Taubah ayat 105.

No comments:

Post a Comment