Monday, April 6, 2015

Belajar Bahasa Arab

Jom belajar ungkapan yang biasa digunakan dalam Bahasa Arab ---terima kasih - syukran (شكرًا )---sama sama - afwan ( عفواً ) ---saya minta maaf - aseef (asif) ( آسف )---baiklah - hasanan ( حسناً )---mungkin - rubbama (ربما ) ---awas! - intabih ( انتبِه )---berhati hatilah - ihzar ( احذر )---jangan lupa - la tansa ( لا تنسىٰ )---samiinun - gemuk ( سمين )---Tawiilun - panjang ( طويل )---Qasirun - pendek ( قصير )---khofiidhun - rendah ( خفيض )---nahiifun - kurus ( نحيف )---yaum - hari ( يوم )---usbu' - minggu ( أسبوع )---syahr - bulan ( شهر )---sanah - tahun ( سنة )
Ini ucapan dalam Bahasa Arab ---Selamat malam - laila sa'edah ( ليلة سعيدة )---sobahul khair - selamat pagi ( صباح الخير )---ucapan balas sobahul khair - sobahannur ( صباح النور )---semoga berjaya - bitaufiq wannajah ( بالتوفيق والنجاح ) ---salam ukhuwah - salam perkenalan ( سلام اخوة ) ---jazakallah hukhairan - semoga Allah membalas jasamu ( جزاك الله خيرا ) tobat masauk - selamat tengahari ( طابت مساؤك ) ---azhoma allahu ajrak - semoga Allah memuliakan amalan kamu ( عظّم الله أجرك ) ---uhibbuki - saya sayang awak (perempuan) ( أحبكِ ) ---uhibbuka- saya sayang awak (lelaki) ( أحبكَ )
Ganti nama/personal pronouns---aku/saya - ana ( أنا ) ---kamu (lelaki) - anta ( أنتَ ) ---kamu (perempuan) - anti ( أنتِ )---dia (lelaki -seorang ) - huwa ( هُوَ )---dia (perempuan-seorang) - hiya ( هِيَ )---dia (lelaki/perempuan -2orang) -huma ( هماَ ) ..dia (lelaki -3 dan keatas) - hum ( هُمْ )---dia (perempuan-3 dan keatas) - hunna ( هنَّ )---kami - nahnu ( نحنُ )---kalian (ramai) - antum ( أنتم )---..mereka - hum ( هُمْ )---cantik = jameelah ( جميلة )---buruk = qabih ( قبيح )---Bersih = nadziifun ( نظيف )---Malas = kaslaan ( كسلان )---Ata'allamu = saya belajar ( أتعلم )---a'kulu = saya makan ( أاكل )---Asyrobu = saya minum ( أشرب ) ---Aqrou = saya membaca ( أقرا )---aktubu = saya menulis ( أكتب )---Atakallamu = saya berbicara ( أتكلم )---Amsiku = saya memegang ( أمسك )---A'malu = saya mengerjakan ( أعمل )---Albasu = saya memakai ( ألبس )
Toriiqon = jalan ( طريق )---Baytun = rumah ( بيت ) ---Mirsamun = pensil ( مِرسم )---Qolamun = pulpen ( قلم )---Mimsahatun = pemadam ( ممسحة )---Mishbaahun = lampu ( مصباح )---Sabbuurotun = papan tulis ( سبورة ) ---Kaifahaluka- apa khabar (lelaki) ( كيف حالكَ )---Kaifahaluki- apa khabar (girl) ( كيف حالكِ )---Askunufi- saya tinggal di ( أسكن في ) ---Umri- umur saya ( عمري )---Masmuki? Siapa namamu (untuk perempuan) ( ما اسمكِ )---Masmuka? Siapa namamu (untuk laki2) ( ما اسمكَ )---Ana tilmiidzatun = saya seorang murid (untuk perempuan) ( انا تلميذة )---Ana tilmiidzun = saya seorang murid (untuk laki2) ( انا تلميذ )---Ahlam Saiidah = semoga mimpi indah ( احلام سعيدة ) ---Syafakallah-semoga Allah menyembuhkan kamu ( شفاك الله )
*Ukhwahfillah = Persahabatan Kerana Allah ( اخوة في الله ) ---*Ukhtin = Kakak @ Saudara Perempuan ( اخت )---*Akhun = Abang @ Saudara Lelaki ( أخ ) ---*Zauj = Suami @ Pasangan (L) ( زوج ) ---*Zaujah = Isteri @ Pasangan (P) ( زوجة ) ---*Asiff Jiddan = Saya minta maaf sangat-sangat ( آسف جداً ) ---*Ukhwahfillah Abadan Abada = Persaudaraan kerana Allah Selama-lamanya ( اخوة في الله أبداً ابدا )---*Fa'idza Adzamta fatawakkal'alallah = Setelah kamu berazam maka bertawakallah pada Allah ( فإذا عزمت فتوكل على الله ) ---*Inni Akhafullah = Sesungguhnya aku takutkan Allah ( إني أخاف الله ) ---*Maafi Qalbi Ghairullah = Tiada di hatiku selain Allah ( مافي قلبي غير الله )---*Lau Samatha = Maafkan saya ( لَو سمحتَ )---*Naltaqi Ghadan = Kta jmpa esok ( نلتقي غداً ) ---*Illalliqa' = semoga bertemu lagi ( الى اللقاء )---*Syafakallah = semoga Allah menyembuhkan awak (L) ( شفاكَ الله )---*Syafakillah = semoga Allah menyembuhkan awak (P) ( شفاكِ الله )---*Tafaddhol = Silakan ( تفضل )---*La Aadri = Saya Tak Tahu ( لا أدري ) ---*Maa fii Musykilah = tiada masalah ( مافي مشكلة )---*Jazakallahu khairan khatsiira = Semoga Allah memblasmu dengan kebaikan (L) ( جزاكَ الله خيراً كثيراً ) ---*Jazakillahu khairan khatsiira = Semoga Allah membalasmu dgn kebaikan (P) ( جزاكِ الله خيراً كثيراً )---*Jazakumullahu khairan khatsiira = Semoga Allah membalasmu dengan kebaikan (L&P) جزاكمُ الله خيراً كثيراً ) ---*Wa iyyaka (L) = Dan untukmu jua.Balasan untuk ucapan ( وإياكَ ) ---*Wa iyyaki (P) = dan untukmu jua.Balasan untuk ucapan( وإياكِ )
*Allahukhairujaza' = Allah adalah Sebaik-baik Pemberi ( الله خير الجزاء )---*Fahimtum? = Adakah kalian faham.? ( فهمتم )---*Fahimna = Kami telah faham ( فهمنا )---*Ijhad wala taksal = Bersungguh-sungguh dan janganlah kamu malas ( اجهدْ ولا تكسلْ ) ---*La Tahzan Innallaha Ma'ana = Janganlah bersedih, Sesungguhnya Allah bersama kita ( لا تحزنْ انا الله معنا )---*Kafaa Bilmauti waa'izhan = Cukuplah kematian itu menjadi peringatan ( كفى بالموت واعظاً )---*Bi idznillah = Dgn izin Allah ( بإذن الله ) ---*InshaAllah kull khayr ! Aamiin = inshaaAllah smuanya baik,Aamiin ( إن شاء الله كل خير. آمين ) *Barakallahu Fiq = Semoga Allah merahmati kamu/memberkati kamu ( بارك الله فيك )
*Masa ul khair = slmt ptg ( مساء الخير )---*Na'am = Ya ( نعم )---*Yallah yallah bisura'h = mari-mari cepat (lekas-lekas) ( يالله بسرعة )---*Ismahli ya ustaz/ustazah = Tumpang t---anya wahai Ustaz/Ustazah ( اسمحلي يا أستاذ/أستاذة )---*Uridu an azhaba ilal dauratul miah = Bolehkah saya ke bilik air ( أريد أن أذهب الى دورة المياه )---*Sanah Helwah = Selamat hari jadi ( سنة حلوة ) *Ana Aidon = Saya Juga ( أنا أيضاً )

No comments:

Post a Comment