Thursday, June 23, 2016

Yang Pelik Dari Mimbar Jumaat


Berikut ialah beberapa perkara pelik yang disebut oleh khatib di atas mimbar:

1. Di sebuah masjid di Negeri Sembilan, "Oleh kerana perniagaan mendatangkan 9/10 daripada keuntungan maka sidang Jumaat sekalian, marilah kita jadikan perniagaan sebagai satu 'mutafancirin' ". Saya terkejut. Apa tu mutafancirin? Melayu bukan Arab pun bukan. Setelah disemak teks khutbah rupa2nya 'mata pencarian.' ("متڤنچرين")

2. Di sebuah masjid di Kulim, Kedah, "...dihalalkan kita umat Islam memakan kuda, dan diharamkan-Nya kita memakan keladi...". Dekat nak pengsan makmum sebab ada yang baru lepas makan sayur keladi. Setelah disemak teks khutbah rupa2nya 'keldai'. Selepas khutbah ini lebih sebulan orang Kulim tak mkn keladi sbb difatwakan haram. ("كلدي")

3. Di sebuah masjid di Perak, "...maka 'birobbikum' itu adalah sunnah kerana diriwayatkan bahawa Nabi pun 'birobbikum'..." Semua makmum tak faham termasuk tok imam dan tok bilal. Bila disemak teks khutbah rupa2nya 'berbekam'. ("بربكم")

4. Di sebuah masjid di Kelantan, "...sidang Jumaat sekalian, janganlah kita termasuk dalam 'katirugi' orang-orang yang tidak bersyukur...". Para jemaah tak faham tapi tetap tunduk mengangguk-angguk macam faham. Bila disemak teks khutbah rupa2nya 'kategori'.("كاتيكوري")

5. Di sebuah masjid di Terengganu, "... maka berlakulah peperangan yang hebat di antara pejuang-pejuang Muslimin dengan musyrikin Makkah di tempat berdekatan bukit Uhud. Masing-masing bersenjatakan pedang, lembing, dan 'fainnahu'." Makmum terkedu sebab tak faham apa bentuk senjata fainnahu. Mungkin senjata dari syurga. Setelah disemak teks khutbah rupa2nya 'panah'.( "فانه")

6. Di sebuah masjid di Perlis, "...dalam usaha kita untuk menjadikan negara kita sebagai sebuah negara maju, maka kita semua hendaklah 'kemetod'...". Makmum semua terpinga-pinga. Selalunya khatib suruh jadi bagus tetapi kenapa hari tu khatib suruh jadi kemetod. Setelah disemak teks khutbah rupa2nya 'komited'. ("كميتد")

Inilah antara perkara pelik yang disebut khatib sewaktu khutbah. Teks ditulis oleh orang lain dan dibaca oleh orang lain. Lebih parah lagi sesetengah istilah moden dieja jawi. Kesian tok khatib.

[Sumber FB Kamakkrudeen Abeedeen]

No comments:

Post a Comment