Saturday, June 25, 2016

Muhammad Ali - Peninju Perjuangkan Islam


Cassius Marcellus Clay lahir pada 17 Januari 1942 di Kentucky, Amerika Syarikat, memulakan kariernya dalam arena tinju sejak berumur 12 tahun. Pada 1964, Cassicus Clay memeluk Islam atas dorongan Malcolm X. Pemimpin Nation of Islam, Elijah Muhammad, telah menggantikan nama Clay menjadi Muhammad Ali dan sejak itu peninju tersebut tidak lagi menggunakan nama Clay.

"Cassius Clay adalah nama hamba abdi. Saya tak mahukannya. Saya adalah Muhammad Ali, satu nama yang bebas, bermaksud dicintai Tuhan dan saya mahu orang ramai menggunakan nama itu ketika bercakap dengan saya", ujar beliau.

Ketika pengumuman itu dibuat, Muhammad Ali baru sahaja mengalahkan Sonny Liston dan memegang nama sebagai juara dunia kelas berat. Disebabkan Ali memeluk Islam, akhbar-akhbar di negara tersebut merasa mereka dikhianati dan ada yang menuduhnya berbuat sedemikian kerana ingin melariskan penjualan tiket.

Ali seorang yang bijak berkata-kata memang lantang dalam isu-isu berkaitan politik dan agama. Pada 1967 Ali dipenjara kerana tidak mahu menyertai perang menentang Vietnam disebabkan pendiriannya sebagai seorang Muslim. Disebabkan pendirian itu, Ali tidak dibenarkan menyertai pertandingan tinju selama tiga tahun dan gelarannya dilucutkan.

"Macam mana saya nak bunuh orang sedangkan saya solat lima kali sehari untuk keamanan?"


Sampai ke hari-hari terakhirnya, Ali masih lagi dilihat tegas dalam mempertahankan Islam terutamanya di Amerika. Muhammad Ali, tokoh sukan tinju dan tokoh dalam dunia Islam yang disegani ramai. Beliau malah mematahkan 'serangan' Donald Trump terhadap Islam.

Katanya, "Saya seorang muslim dan pembunuhan orang tidak berdosa tidak ada kena-mengena dengan Islam, sama ada di Perancis, San Bernardino, atau di mana-mana saja di dunia ini. Muslim sejati tahu cara kejam yang digelar "Islamic Jihadist" itu sangat bertentangan dengan apa yang diajarkan oleh Islam."

"Kami sebagai muslim perlu berdiri menentang mereka yang menggunakan Islam untuk agenda peribadi. Mereka telah melencongkan ramai orang dari belajar tentang Islam. Muslim sejati tahu dan patut tahu bahawa adalah salah di sisi Islam untuk memaksa orang memeluk agama Islam."

Sesungguhnya pemergian Ali akan dirasai oleh seluruh umat Islam. -






No comments:

Post a Comment