Saturday, June 25, 2016

Waktu Berbuka Dan Bersahur Mustajab Doa


Di Makkah dan Madinah, satu jam sebelum adzan maghrib org-orang sudah menadah tangan ke langit berdoa untuk kemudahan dari segala hajat dunia mahupun akhirat. Mereka berdoa dengan syahdu penuh keyakinan, hingga air mata mengalir...meminta kepada Allah Yang Maha Kaya.

Sayangnya kaum muslimin di Malaysia mensia-siakan waktu yang sangat mustajab ini dengan sibuk menyiapkan hidangan berbuka menjelang azan maghrib!!!
Kemudian berkumpul menghadapi hidangan berbuka, dan merasa sudah cukup dengan hanya membaca "Allahuma lakasumtu....atau dzahaba zhoma'u....", padahal ia hanya mencakup maknanya berupa laporan dan ucapan syukur.

Yang terbaik ialah 10 ~ 15 minit sebelum azan maghrib, dalam keadaan berwuduk, berdoalah dan meminta apa saja. Dahului dengan pujian kepada Allah dan berselawat atas Nabi s.a.w.. Allah memberikan jaminan bahawa doa-doa tersebut akan dikabulkan.."Allah sesuai dengan sangkaan hamba kepada-Nya."
Berdoalah untuk diri, keluarga, ibu bapa, sahabat, negara kita....

Musuh-musuh Islam tahu betapa hebat ummat Muhammad s.a.w. bila mereka berdoa kepada Rabb ketika menjelang berbuka. Kerana itu, mereka buat tipu daya untuk melalaikan kita dengan program-program TV dan media lain pada waktu-waktu mustajab doa iaitu menjelang berbuka dan menjelang sahur (2/3 malam) sampaikan umat hari ini makan-minum, berpuasa, namun tidak sempat berdoa.

No comments:

Post a Comment