Tuesday, June 21, 2016

Waspada Geng Hamper


Orang ramai terutamanya kaum wanita dinasihatkan agar lebih berhati-hati dengan pelbagai teknik jenayah samun terutamanya setiap kali menjelang musim perayaan.

Kelicikan penjenayah yang lebih dikenali sebagai “Geng Hamper” ini, memperdaya mangsa terutamanya kanak-kanak, suri rumah dan pembantu rumah dengan memberikan "hamper raya" sebelum menyamun rumah mangsa.

Berikut adalah Modus operandi (M.O) mereka:

- Suspek akan berpura-pura menghantar hamper ke rumah sebelum memasuki rumah mangsa untuk merompak.

- Suspek akan memperkenalkan diri mereka sebagai saudara jauh/sahabat lama kepada bapa/suami/majikan mangsa untuk meyakinkan mangsa agar membuka pagar/pintu rumah bagi menerima hamper yang dibawa.

- Mangsa yang terpedaya akan membuka pagar/pintu rumah sebelum suspek memegang dan mengugut mangsa menggunakan senjata sebelum merompak.

Nasihat polis:

- Sentiasa berhati-hati dengan mana-mana individu yang tidak dikenali walaupun ketika berada di dalam rumah.

- Kanak-kanak dinasihatkan supaya jangan sesekali membenarkan mana-mana individu yang tidak dikenali memasuki/menghantar barang ke dalam rumah tanpa pengawasan dan kebenaran dari kedua orang tua/penjaga.

- Hubungi segera bapa/suami/majikan jika menerima kehadiran individu yang tidak dikenali tadi ke rumah anda untuk membuat pengesahan.

- Hubungi pihak polis dengan kadar segera jika ada individu yang boleh mendatangkan bahaya di luar rumah anda.

[Pesanan dari PDRM]

No comments:

Post a Comment