Tuesday, June 21, 2016

Fikirkanlah Kasih Sayang Allah


Sayangnya Allah pada hamba-Nya dengan memberikan banyak kemudahan untuk menggapai syurga...
Berapa pahala bagi orang yang solat berjemaah?
Berapa pahala yang Allah sediakan untuk setiap langkah orang yang ke masjid?
Berapa pahala yang Allah sediakan untuk setiap huruf Al Quran yang dibaca?
Berapa pahala yang Allah sediakan atas bakti kepada orang tua?
Berapa pahala seorang suami yang bersusah payah demi mencari nafkah keluarganya?
Berapa pahala seorang isteri yang menjaga kehormatan suaminya?
Berapa pahala seseorang yang meraih lailatul qadar?


Dan kita semua tahu,
Ketika orang-orang beriman saling berjabat tangan, dosa-dosanya berguguran.
Ketika seseorang berwuduk, terhapuslah dosa yang dilakukan oleh anggota tubuh yang terbasuh air wuduk.
Bahawa dalam waktu-waktu doa dimakbulkan, kita boleh berdoa minta dosa diampunkan.
Bahawa di dalam bulan Ramadhan, Allah tawarkan pengampunan dosa sejak kita baligh hingga kini.
Jadi seharusnya kita berfikir, dengan semua kasih sayang Allah tersebut, sepatutnya neraka tidak akan pernah terisi. Kecuali oleh mereka yang memang ingin menjadi penghuninya!

[Sumber: ZonKuliah]


Penghalang utama untuk mencintai Allah ialah kejahilan kita untuk mengenali kebaikan, keindahan dan kesempurnaan Allah. " Tak kenal maka tak cinta." Dalam konteks ini Syeikh Abdul Qadir al-Jilani menegaskan bahawa tahap cinta seseorang manusia pada Allah adalah sejauh mana ia mengenali-Nya.

Perlu diingat, jahil itu bukan bermakna tertutupnya pintu akal untuk mengetahui sifat kesempurnaan dan keindahan Allah tetapi ia adalah kerana tertutupnya pintu hati untuk mengenal Allah. Kenal dengan hati, tahu dengan akal. Ramai manusia yang hanya mengetahui keindahan dan kesempurnaan Allah dengan akalnya. Mereka belajar, mengaji dan menuntut ilmu tauhid. Malangnya ilmu itu tidak diresap ke dalam hati melalui amal ibadah dan mujahadah.

Ilmu yang dipelajari perlu diamalkan. Untuk mengamalkan perlu mujahadah ( melawan hawa nafsu ). Mujahadah itu pahit kerana terpaksa melawan diri sendiri agar hati kita mampu membuang kecintaan terhadap dunia dan manusia yang menjadi penghalang tumbuh dan suburnya cinta kepada Allah. Oleh sebab itu, tidak hairanlah mengapa ramai orang yang tidak mencintai Allah dan "membenci-Nya" kerana tidak mengenal Allah. Wallahualam.


Cuba fikirkan ini pula. Jika ingin melihat dunia selepas kita terbaring dalam liang lahad kelak, maka cubalah perhatikan ‘dunia’ ini selepas kematian orang lain. Ketika itu kekasih akan terlupa tentang kekasihnya yang terbaring di liang lahad lantaran sibuk dengan kehidupan dunia.

Oleh itu, jadikanlah semua kehidupan ini hanya untuk Allah kerana Dia tidak akan pernah lupa akan hamba-Nya. Baikilah hubungan dengan Allah, satu-satunya hubungan tetap kekal. Walaupun pahit namun inilah hakikat..

No comments:

Post a Comment