Saturday, June 18, 2016

Dahsyatnya Doa Sebelum Berbuka Puasa


Ada waktu yang mustajab untuk berdoa, di mana doa tersebut tidak akan ditolak oleh Allah SWT, iaitu
1. berdoa saat menjelang berbuka puasa.
2. menjelang makan sahur.

Di Makkah dan Madinah, satu jam sebelum adzan maghrib orang-orang sudah menadahkan tangan ke langit berdoa untuk kemudahan dari segala hajat, baik hajat dunia maupun akhirat. Mereka berdoa dengan syahdu penuh yakin, sampai air mata mereka mengalir deras.

Kesalahan yang dilakukan kaum muslimin di sini ialah mensia-siakan waktu yang sangat mustajab ini dengan sibuk menyiapkan hidangan berbuka menjelang azan maghrib..!!!

Kemudian berkumpul menghadapi hidangan berbuka, dan mereka sudah merasa cukup dengan hanya membaca "Allahuma lakasumtu....atau dzahaba zhoma'u....", padahal itu hanya mencakup maknanya berupa laporan dan ucapan syukur.

Oleh itu luangkan 10 ~ 15 menit sebelum azan maghrib (dalam keadaan berwudhu), berdoa meminta apa saja. Dahului dengan puji-pujian kepada Allah dan bersealawat atas Nabi s.a.w. Allah memberikan jaminan bahawa doa-doa tersebut akan dikabulkan.."Allah sesuai prasangka hamba kepada-Nya."

Berdoalah untuk diri, keluarga, ibu bapa, sahabat, negara kita....Jangan dilalaikan dengan program TV dan media lainnya di waktu yang mustajab - menjelang berbuka dan menjelang sahur (2/3 malam).

No comments:

Post a Comment