Thursday, June 16, 2016

Nabi Ayub Sabar Dengan Penyakit



Nabi Ayub terkenal sabar dan penyayang. Kerana dua sifat baik yang dimilikinya, Allah membanggakan Nabi Ayub kepada seluruh makhluk-Nya. Menanggapi bangga Allah pada Nabi Ayub, syaitan membantah dengan mengatakan, "Allah, Engkau tidak perlu membanggakan Ayub-Mu. Dia sabar hati dan baik budi kerana hidupnya serba cukup. Saya sangsi apakah Ayub tetap memperlihatkan sikap terpuji jika Engkau menimpakan ujian kemelaratan dan kenistaan," ucap setan kepada Allah, dikutip dari buku Kisah Orang-orang Sabar, karya Nasiruddin.

Mendapat kesangsian dari syaitan, Allah lantas membuktikan keutamaan makhluk-Nya. Nabi Ayub yang kaya raya dimufliskan oleh Allah, nyawa dan putera-puteranya dicabut satu persatu hingga tidak tersisa. Nabi Ayub yang gagah, sihat, ditimpa penyakit yang tidak ada ubatnya. Badan Nabi Ayub membusuk dipenuhi ulat, isteri-isterinya, satu persatu meninggalkan dia. Hanya sseorang saja yang setia, justeru paling cantik di antara semua. Nabi Ayub yang dulunya dipuja dan dihormati kini diasingkan oleh masyarakatnya, hidup terpencil di sebuah gua.

Dalam keadaan seperti itupun, Nabi Ayub tetap ingat dan patuh kepada Allah, selalu rajin berdoa meminta kesembuhan dan ketabahan menerima segala ujian hidup. Setiap kali hendak solat, dia mencabut puluhan ulat yang menempel di lukanya. Nabi Ayub tidak pernah membunuh ulat-ulat itu kerana pantang baginya membunuh sesama makhluk ciptaan Allah.

Suatu hari Nabi Ayub dan isterinya tidak memiliki apa pun untuk di makan. Mereka kelaparan, namun tetap tawakal dan bersabar. Tetapi, isterinya semakin tidak tahan melihat Nabi Ayub semakin parah. Isteri yang setia itu kemudian ke pasar untuk menjual rambutnya agar dapat membeli makanan.

Nabi Ayub tidak gembira apa yang telah dilakukan isterinya. Justeru dia marah kerana istrinya telah menyalahi hukum Allah dengan menjual rambut demi makanan. Nabi Ayub bersumpah, bila Allah memberi kesembuhan dia akan menghukum isterinya dengan merotan sebanyak 100 kali.

Nabi Ayub kemudian diberi kesembuhan dan lulus ujian. Lalu dia ingin melaksanakan sumpah hendak menghukum isterinya. Akan tetapi kerana mengingati ketulusan dan kesolehan wanita itu, Allah yang Maha Penyayang mengajar bagaimana menghukum tanpa menyakiti. Caranya, 100 lidi diikat menjadi sapu lantas dipukulkan dengan kuat. Ini bererti dia telah memukul 100 kali sekaligus.

Inilah yang dicontohkan Nabi Ayub. Semua ujian dan cubaan tidak menggoyahkan sedikitpun iman dan kesabarannya

No comments:

Post a Comment