Tuesday, June 28, 2016

Saham Akhiratnya Jongkong Emas


Ustazah Hafizah Musa mengesahkan pertanyaan seorang wanita menerusi telefon bahawa beliau dan suaminya memang menguruskan sebuah pusat tahfiz.
Mendengarkan itu, wanita berkenaan menyatakan hasrat hendak SEDEKAH JARIAH emas miliknya kepada pusat tahfiz sebagai SAHAM AKHIRAT buat dirinya.

Hati Ustazah Hafizah mengandaikan barang emas yang hendak disedekahkan itu tentu berupa barangan yang sudah patah, rosak atau putus.

Disebabkan sibuk, Ustazah tidak dapat pergi ke rumah wanita itu untuk mengambil barang emas tersebut dan meminta suaminya mengambilalih tugas. Lagi pun suami ustazah lebih mudah bergerak dengan motosikalnya.

Sekembali ke pusat tahfiz, kedua suami isteri terkejut bila melihat barang emas yang dibungkus rapi dalam kain itu bukan barangan yang rosak. Sebaliknya ia adalah jongkong emas 99.9 seberat 500 gram.

Timbul rasa kesal yang amat sangat di hati Ustazah Hafizah kerana bersangka buruk. Pemilik jongkong emas yang berjiwa besar itu sebenarnya hanya menghuni rumah pangsa yang biasa saja, tidak memiliki kenderaan sendiri dan ke sana ke mari cuma dengan pengangkutan awam.

Rakan ustazah yang bergiat dalam perniagaan jual-beli emas menyatakan jongkong itu bernilai kira-kira RM80,000. Ustazah Hafizah rasa keberatan untuk menerima sumbangan berkenaan lalu hendak memulangkannya, namun ditolak.

Memang niat asal wanita itu membelinya untuk pelaburan. Namun kini dia merasakan pelaburan dunia ini nilainya hanyalah fana. Pelaburan akhirat lebih bermakna bagi kehidupan abadinya kelak.

Jadi, bagaimana dengan kita? Bersediakah kita berhabis-habisan demi akhirat?

[Tazkirah Zohor Ustazah Musa di Radio Klasik RTM pada 26 Jun 2016]

No comments:

Post a Comment