Monday, October 26, 2015

Urus Diri Sebelum Mengurus Orang

PESANAN IMAM HASAN AL BASRI:""Kamu tidak akan beroleh hakikat iman selagi kamu mencela seseorang dengan sebuah aib yang sebenarnya ada pada dirimu sendiri. Perbaikilah aibmu terlebih dahulu, kemudian barulah kamu perbaiki orang lain. Setiap kali kamu memperbaiki satu aibmu, maka akan nampak aib lain yg harus kamu perbaiki. Dan akhirnya kamu akan sibuk memperbaiki dirimu sendiri. Sesungguhnya hamba yang paling dicintai oleh Allah S.W.T. adalah orang yang sibuk memperbaiki dirinya sendiri. Sepanjang sejarah kehidupan manusia, tidak ada hari seperti hari kiamat, di mana hari aib seseorang terbuka dan mata akan menangis."
PESANAN SAYYID SYEIKH HISAHM AL HASSAINI: "Wahai Muslimin, Bergembiralah dengan apa yang telah ALLAH berikan kepada kamu. Jangan melihat apa yang ada di atas kamu kerana kamu akan keletihan...Akan tetapi pandanglah apa yang berada dibawah kamu dan kamu akan merasai kegembiraan.Apabila kamu memandang orang yang berada dibawah kamu, maka katakanlah "Ya Rabbi, syukran lillah." Apabila kamu memandang apa yang berada di atas, melihat langit dan bintang kamu akan keletihan.
Malik bin Dinar berkata, "Aku bertanya kepada Al-Hasan, 'Apakah hukuman untuk seorang yang berilmu? 'Al-Hasan menjawab,'Matinya hati.' Aku bertanya. 'Apa yang dimaksudkan dengan matinya hati?' Al-Hasan menjawab, 'Mencari dunia dengan amalan akhirat.'" Malik berkata, 'Hendaklah sesiapa yang menuntut ilmu itu memperolehi ketenangan, dan perasaan takut. Hendaklah dia mengikuti jejak-jejak orang sebelumnya.'
Al-Imam Al-Syafie berkata, "Hiasan ilmu itu ialah waraK dan kelembutan.Tidaklah ilmu itu mencantikkan atau memperelokkan kecuali dengan adanya tiga perkara iaitu Taqwa kepada Allah,Mengikuti sunnah, Perasaan takut kepada Allah.Bukanlah ilmu itu apa yang dihafaz. Ilmu itu apa yang memberi manfaat. [Al-Adab Al-Syariyyah, jilid 2, m/s 116 (Syamilah)]
DEMI MASA ---Setiap saat kita semua ada dalam pengawasan ALLAH..Setiap saat amat berharga untuk mengumpul bekalan pulang kita..Setiap saat amat bernilai untuk menebus dosa dan kesalahan kita..Setiap saat pasti harus kita pertanggungjawabkan..

No comments:

Post a Comment