Sunday, October 25, 2015

Kelebihan Membaca Al-Quran

Rasulullah s.a.w.telah bersabda, “Apabila seorang hamba khatam Qurannya, 60,000 malaikat berdoa untuknya." (Riwayat Dailami). Membaca Al-Quran sememangnya berpahala besar,seperti dijelaskan diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas’ud r.a., Rasulullah s.a.w. telah bersabda,“Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab ALLAH TAALA maka untuknya diberi satu ‘hasanah’ (kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama dengan sepuluh pahala. Aku tidak berkata (’Alif, lam, mim) sebagai satu huruf tetapi (alif) adalah satu huruf, (lam) adalah satu huruf dan (mim) adalah satu huruf.”
Membaca Al-Quran di dalam solat lebih pahalanya berbanding di luar solat. Aishah r.anha meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Membaca Al-Quran dalam solat adalah lebih afdal daripada membaca Al-Quran di luar solat. Membaca Al-Quran di luar solat lebih afdal daripada tasbih dan takbir (memuji Allah S.W.T.). Tasbih adalah lebih afdal daripada sedekah, sedekah adalah lebih afdal daripada puasa dan puasa adalah penghalang daripada api neraka.” (Riwayat Baihaqi).
Abu Said r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Allah S.W.T. berfirman, “Jikalau sesiapa mendapati tidak ada masa untuk mengingati-Ku dan berdoa kepada-Ku kerana sibuk dengan Al-Quran maka Aku kurniakan kepadanya perkara yang terbaik yang Aku kurniakan kepada orang yang berdoa kepada-Ku”. Ketinggian perkataan Allah S.W.T. ke atas segala perkataan adalah seumpama ketinggian Allah S.W.T ke atas segala makhluk ciptaan-Nya.” (Riwayat Tirmizi, Darimi dan Baihaqi).
Disebut dalam hadis: Bacalah A-Quran. Ambillah mana-mana ayat untuk apa-apa (tujuan) sekalipun, ia mujarab. Syaratnya hendaklah dicukupkan bayaran zakat ayat itu, misalnya zakat Surah Al-Ikhlas (Qulhu wallah) ialah 70,000. Jadi untuk beramal dengan surah itu perlulah dicukupkan bilangan zakatnya sebelum digunakan.Bacalah sekurang-kurangnya 100 ayat setiap hari, boleh juga diulang surah yang sama, misalnya Surah Al-Ikhlas (Qulhu wallah) sebanyak 25 kali, bersamaan 100 ayat.

1 comment:

  1. Beruntunglah mereka yang pelajari Al-Quran, sesungguhnya Al-Quran akan menjadi syafaat dan teman mereka di akhirat nanti.

    ReplyDelete