Friday, October 30, 2015

Jarak Dunia Dan Akhirat Bagai Memejam Mata

Jabir bin Abdullah berkata, "Pada suatu hari sewaktu saya bersama baginda Rasulullah s.a.w., tiba-tiba datang seorang lelaki yang berwajah putih bersih, rambutnya sangat cantik dan dia memakai pakaian putih. Lantas dia menghampiri Rasulullah s.a.w. dengan berkata : "Assalamualaikum ya Rasulullah, apakah ertinya dunia?" Maka Rasulullah s.a.w. pun berkata, " Dunia itu adalah impian orang yang tidur". Bertanya orang itu lagi, "Apakah ertinya akhirat itu, ya Rasulullah s.a.w.?" Berkata Rasulullah s.a.w., " Satu kumpulan manusia yang berada dalam Syurga dan satu kumpulan lagi berada di dalam Neraka Sa'ir".
Orang itu bertanya lagi, "Apakah Syurga itu?" Berkata Rasulullah s.a.w., "Sebagai ganti dunia untuk mereka yang menjauhkan dunia, kerana sesungguhnya nilai Syurga itu sama dengan menjauhkan dunia ini". Bertanya orang itu lagi, "Apakah Jahannam itu?" Maka berkata Rasulullah s.a.w, "Jahanam itu adalah sebagai ganti dunia bagi mereka yang mencarinya." Bertanya orang itu lagi, "Siapakah sebaik-baik umat ini?" Berkata Rasulullah s.a.w, "Sebaik-baik umat ialah yang taat kepada Allah S.W.T". Orang itu bertanya lagi, "Bagaimana yang dikatakan orang yang taat itu?" Berkata Rasulullah s.a.w, "Orang yang berusaha bersungguh-sungguh sebagaimana orang mencari kafilah." Orang itu bertanya lagi,"Seberapakah ketentuan taat itu?" Berkata Rasulullah s.a.w., "Seperti kira-kira perbezaan dari kafilah". Bertanya orang itu lagi, "Berapa jarak jauhnya Dunia dengan Akhirat itu?" Berkata Rasulullah s.a.w, "Hanya sekadar memejamkan mata saja."
Jabir melanjutkan cerita, "Setelah orang itu pergi, kami tidak lagi melihat orang itu." Rasulullah s.a.w bersabda, "Lelaki yang datang tadi adalah Jibril a.s. Dia datang kepada kamu supaya kamu semua menjauhkan diri dari dunia dan mencintai akhirat." Berkata Rasulullah s.a.w lagi, "Sesungguhnya Allah S.W.T. tidak menciptakan makhluk yang lebih dibenci selain dunia, bahkan Dia (Allah) tidak melihatnya sejak menciptakannya".

No comments:

Post a Comment