Wednesday, October 21, 2015

Ingat Allah Masa Senang

Sayyidina Abu Said Al-Khudri meriwayatkan bahawa Rasullullah s.a.w. bersabda, "Berapa ramai orang yang didunia ini yang mengingati Allah S.W.T. di atas tilam yang empuk dan kerana itu Allah S.W.T. mengangkat darjat mereka ke peringkat yang tertinggi di dalam syurga. (Hadis riwayat Tirmizi dan Hakim).
Sayyidina Abu Darda rhu berkata, "Kamu hendaklah mengingati Allah S.W.T. dalam kesenangan dan kelapangan,ini akan memberi manfaat kepada kamu ketika kamu dalam kesusahan dan kesempitan."
Sayyidina Salman Farisi rhu berkata, "Apabila seseorang hamba mengingati Allah S.W.T. semasa dalam kesenangan, kelapangan,kemewahan dan kemudian apabila dia mengalami penderitaan dan kesusahan maka para malaikat berkata 'Suara hamba yang daif itu biasa didengar' lalu mereka memohon bantuan daripada Allah S.W.T. untuknya.Sekiranya seseorang itu lalai dan tidak mengingati Allah S.W.T maka para malaikat berkata, 'Kami tidak biasa mendengar suara itu.'"
Sayyidina Abdullah bin Abbas berkata, "Syurga ada lapan pintu.Salah satu daripada pintu-pintu itu khas untuk orang yang berzikir.SESIAPA YANG BANYAK BERZIKIR MAKA DIA TERSELAMAT DARI SIFAT MUNAFIK."[Sumber: Din Bilal]

No comments:

Post a Comment