Saturday, October 3, 2015

Dengarkan Suara Imam

Kata AL-IMAM IBN QAYYIM AL-JAUZIYYAH (meninggal 751H ) dalam Al-Wabil al-Soyyib: "Apabila Allah mengkehendaki kebaikan untuk seseorang hambaNYA maka Dia buka pintu taubat, penyesalan, pasrah, kehinaan diri, bergantung harapan, memohon pertolonganNYA, pengembalian yang benar kepadaNYA, sentiasa merendahkan diri kepadaNYA, doa, mendekatkan diri kepada Allah dengan semampu mungkin. Di mana kejahatan yang pernah dilakukannya menjadi sebab rahmat untuknya sehingga syaitan berkata: Alangkah baiknya jika aku biarkan dia dan tidak jatuhkan dia ke dalam maksiat". [Dr.MAZA]
Al-IMAM AL-HAFIDZ IBN JAUZI (meninggal 597H) pernah berkata: “Antara tipu daya Iblis ialah mereka yang mencampuradukkan azan dengan peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan azan perantaranya lalu bercampuraduk. Para ulama membenci segala yang ditambah kepada azan. Banyak kita lihat orang yang bangun waktu malam lalu memberikan peringatan dan nasihat atas menara azan. Dalam kalangan mereka ada yang membaca al-Quran dengan suara yang tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan mengganggu bacaan orang yang bertahajjud. Kesemuanya itu adalah perkara-perkara mungkar”. (Ibn Jauzi, Talbis Iblis, 159, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah) [Multiracial Reverted Muslims - MRM]
IMAM SYAFIE berkata, "Berikanlah nasihat kepada aku di kala aku sedang bersendirian dan janganlah menasihati aku di kala aku di tengah kerumunan orang. Memberi nasihat di tengah keramaian orang samalah dengan kehinaan dan aku tidak sudi untuk mendengarnya. Apabila engkau tidak bersependapat dengan aku dan aku tidak mahu mematuhi nasihat kamu, maka janganlah kamu marah."

No comments:

Post a Comment