Saturday, October 17, 2015

Ucapan Salam

LAFAZ UCAPAN SALAM KETIKA TIADA ORANG DI RUMAH --- Syaikh al-Albani rohimahullah dalam Silsilah al-ahadits adh-Dho’ifah (13/409) berkata:Al-Bukhari meriwayatkan dalam al-Adabul-Mufrod (no. 1055) dengan sanad hasan dari Ibnu Umar, dia berkata : Jika seseorang masuk rumah kosong, maka katakanlah: السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين ---“Assalaamu ‘alainaa wa ‘ala ibaadillaahis sholihiin”. ”Semoga keselamatan tercurah atas kita dan atas hamba-hamba Allah yang soleh”. Dan Ibnu Abi Syaibah meriwayatkannya pula (8/648/5886) dan dihasankan sanadnya oleh al-Hafidz dalam al-Fath (11/20). Aku (al-Albani) katakan: maka dalam atsar ini terdapat syariat untuk mengucapkan salam bagi siapa saja yang memasuki sebuah rumah yang di dalamnya tidak ada orangnya. Dan ini termasuk dalam menyebarkan salam yang diperintahkan dalam sebagian hadis sahih.
Firman Allah SWT :فَإِذَادَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ ---“Jika engkau memasuki rumah-rumah, maka ucapkanlah salam kepada diri-diri kalian” (Surah an-Nur ayat 61].Al-Hafidz berdalil dengan ayat ini dan juga atsar Ibnu Umar sebagaimana yang telah aku sebutkan. Kemudian dia berkata: “Maka disunatkan jika tidak ada seseorang pun di dalam rumah, untuk mengucapkan: السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين. ---“Assalaamu ‘alainaa wa ‘ala ibaadillaahis sholihiin”.”Semoga keselamatan tercurah atas kita dan atas hamba-hamba Allah yang soleh”.Sumber : Silsilah al-ahadits adh-Dho’ifah (13/409)
Amalan memberi salam ini mempunyai fadilat yang besar dan hebat. Dalil-dalil yang menyebutkan tentang kelebihan memberi salam secara umum itu di antaranya ialah sabda Rasulullah s.a.w. “Wahai sekalian manusia! ucapkan salam, berilah makan, laksanakan silaturarahim, dirikan shalat (malam) ketika orang-orang sedang tidur, niscaya kalian masuk syurga dengan selamat.” (H.R. At-Tirmidzi). Sementara itu, dalil-dalil yang menyebutkan secara khusus tentang kelebihan memberi salam sebelum masuk rumah di antaranya sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. “Tiga golongan, semua mereka itu dijamin oleh Allah, jika dia hidup akan diberi kecukupan dan jika dia mati akan masuk syurga, yaitu: Sesiapa yang masuk rumahnya dengan memberi salam, maka dia dijamin oleh Allah, siapa yang keluar pergi ke masjid, maka dia dijamin oleh Allah dan sesiapa yang keluar untuk pergi berjihad di jalan Allah, maka dia dijamin oleh Allah.” (Hadis riwayat al-Bukhari).Diriwayatkan daripada Anas bin Malik, beliau berkata: “Rasulullah SAW. bersabda kepadaku: “Wahai anakku! Apabila engkau masuk berjumpa ahli keluargamu berilah salam nescaya akan mendatangkan keberkatan ke atasmu dan ahli keluarga rumahmu.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi).
Di dalam rumah kita kadang-kadang terdapat penghuni lain terdiri daripada makhluk Allah yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Dengan ucapan salam kadang-kadang terbukti mereka yang memusuhi kita boleh menjadi baik dan tidak mengganggu kita. Dengan ucapan salam juga, rumahtangga akan diliputi keberkatan daripada Allah Ta'ala, diberi kecukupan dan terhindar daripada gangguan syaitan. Bila rumah mendapat berkat maka penghuninya akan hidup dalam keadaan tenang, tenteram dan rukun damai.

No comments:

Post a Comment