Thursday, October 29, 2015

Suami Wanita Penghuni Syurga

Syeikh Muhammad al-’Utsaymīn pernah ditanya, “Jika seorang wanita dari kalangan ahli syurga belum pernah bernikah di dunia, atau beliau sudah bernikah namun suaminya tidak masuk syurga, maka siapakah yang akan bersama wanita itu di syurga?” Beliau menjawab, “Jawapan atas pertanyaan ini dapat diambil dari firman Allah Taala bermaksud: “Dan bagi kamu di dalamnya (akhirat) apa yang kamu inginkan dan bagi kamu (pula) di dalamnya apa yang kamu minta. Sebagai hidangan (bagimu) dari Rabb yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Fushshilat ayat 31-32). Juga dari firman Allah Taala bermaksud: “Dan di dalam syurga itu terdapat segala apa yang diingini oleh hati dan sedap (dipandang) mata dan kamu kekal di dalamnya.” (Surah Az-Zukhruf ayat 71).
"Jika seorang wanita penghuni syurga dan dia belum pernah bernikah (di dunia), atau ternyata suaminya (di dunia) tidak termasuk dalam kalagan ahli syurga, maka dia akan mendapati bahawa di syurga ada pemuda-pemuda yang juga belum bernikah (di dunia), yang mana pemuda-pemuda tersebut memiliki isteri-isteri dari kalangan bidadari dan wanita-wanita dunia, jika mereka menghendaki dan jiwa mereka menginginkan hal itu. Maka begitu pula yang kita katakan terkait dengan wanita iaitu apabila dia belum memiliki suami (di dunia) atau dia memiliki suami di dunia namun suaminya tidak masuk syurga bersamanyanya, apabila dia ingin menikah maka dia pasti akan mendapatkan apa yang ia inginkan, berdasarkan keumuman ayat-ayat di atas. Pada ketika ini saya belum dapat nas yang khusus dalam permasalahan ini, dan ilmu adalah milik Allah Taala.” [Fatwa al-Aqidah, hal. 312].
Dalam kesempatan lain beliau berkata, “Termasuk hal yang umum diketahui bahawa pernikahan termasuk perkara yang paling diinginkan oleh jiwa, TERWUJUD bagi penduduk syurga, baik lelaki mahupun wanita.” Beliau juga berkata, “Hanyalah disebutkan isteri-isteri bagi para lelaki, sebab lelaki adalah pihak yang mencari dan menginginkan wanita. Kerana itulah hanya disebutkan isteri-isteri bagi para lelaki di syurga dan tidak disebutkan suami-suami bagi para wanita. Namun hal ini bukan bererti para wanita tersebut tidak memiliki suami (di syurga), bahkan wanita-wanita tersebut memiliki suami-suami dari kalangan anak Adam.” [Fatwa al-Aqidah, hal. 313].[Sumber diperolehi dari Hairul Nizam Ijam].

No comments:

Post a Comment