Friday, September 12, 2014

Menghadapi Situasi Nazak

Seseorang anak yang berhadapan dengan ibu atau bapa yang sedang nazak, boleh mengambil peluang itu untuk membaca al-Quran terutama surah Yasin dan surat al-Ra’d. Dan sesekali talqinkan (ajarkan) mereka yang sedang nazak (berada dalam sakaratul maut) dengan kalimah Lailahaillallah seperti sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Talqinkan pada orang yang hampir mati dengan kalimah Lailahaillallah.”
Pada masa yang sama kalau dilihat seperti sukar hendak mati, berdoalah kepada Allah agar dipermudahkan sakaratul maut dan tunaikanlah solat hajat. Anak-anak sama ada lelaki atau perempuan boleh lakukan bersama. Tindakan yang sama perlu dilakukan kalau yang sedang nazak itu isteri. Sebaiknya suami dan anak-anak melakukan solat hajat secara berjemaah.
Apabila berlakukan kematian, beberapa tindakan awal perlu dilakukan: • Menutup mata jenazah, hendaklah juga ditutup mulutnya dengan diikat daripada bawah dagu hingga ke atas kepala agar mulutnya tidak terbuka. • Melembutkan sendi-sendi anggota seperti jari, siku, lutut dan kaki. • Meletakkan sesuatu yang sederhana berat atas perut agar perut tidak kembung. • Tubuh jenazah hendaklah ditutup agar tidak terdedah auratnya, kemudian dietakkan pada tempat yang sesuai seperti di atas katil dalam keadaan menghadap kiblat serta meletakkan kedua-dua tangannya di atas dada seperti qiam dalam solat.

No comments:

Post a Comment