Saturday, March 2, 2013

Sifat Melampaui Batas




HAYATI 19 sikap yang melampaui batas dan penyebab perselisihan faham/masalah di tempat kerja:
Bongkak (The Downer)
Angkuh, tidak bertimbang rasa, memperkecilkan orang, menganggap dirinya selalu benar, merendahkan martabat orang, berkuasa, menyakitkan hati, mengkritik, tidak menghormati orang, membuat tipu helah, mencari kesilapan orang.
Mulut Murai (The Chatterbox)
Terlalu banyak bercakap, jahil, menaikkan kemarahan orang, kagum dengan diri sendiri (ujub), tidak menghormati orang dan membosankan.
Kecil Jangan Disangka Anak,Besar Jangan Disangka Bapa (The Silent But Deadly Volcano)
Tidak stabil, tidak berkomunikasi dengan orang, berkonspirasi, terlalu memilih, sering membuat kesilapan, tidak boleh dipercayai, tidak rasional, bersifat pemarah, bertindak di luar kawalan.
Mengumpat (The Gossip)
Membuka rahsia orang, sering mencari silap orang, sering melakukan kesilapan, mudah menjatuhkan hukuman ke atas kesilapan orang, hipokrit,sering melukakan hati, menganggap diri selalu di pihak  benar, berfikiran cetek, sering mengeluarkan kata-kata pedas, mengkritik, suka campur tangan urusan orang.
Talam Dua Muka/Menikam Dari Belakang (The Smiling Two-Faced Backstabber)
Mengada-adakan cerita, licik, perahsia, tidak jujur, suka menggoda, mensabotaj, pentingkan diri, palsu, hipokrit, cetek pemikiran, pengecut, tidak boleh dipercayai dan penipu.
Mengambil Kesempatan (The Opportunistic User)
Pentingkan diri, suka campur tangan, memanipulasi, tidak setia, tidak menghargai, membuat tipu helah, mempunyai keyakinan yang teguh dan suka menggoda.
Tidak Bersungguh-Sungguh/Tidak Serius (The Jokester)
Suka mengacau, tidak selamat, lemah, berperangai yang menimbulkan rasa meluat, tidak serius, pentingkan diri,menyakitkan hati, kasar, terdesak untuk mendapatkan perhatian, berfikiran singkat, tidak menghormati dan bercakap dengan nada yang tinggi.
Mulut Jahat,Mengarah dan Membuli (The Bitchy,Bossy Bully)
Mendera, menentang, berkuasa yang tidak terkawal, pemarah, suka bertelagah, keras,menolak, kurang ajar, berleter, meminta di luar kemampuan, cepat meradang, tidak rasional, suka menyeksa, kejam, sombong, mengugut, mencari kesilapan orang, mendesak, menyakitkan hati, mengancam, cepat berubah, bongkak dan keras kepala.
Menghadapi Masalah Mental (The Mental Case)
Tidak stabil, mudah beremosi atau tidak beremosi, tidak boleh dipercayai, cepat berubah, sukar dijangka, tidak terkawal, mendera, bertelagah, kasar, sedih, paranoid, payah, keras, gopoh, membenci, tidak siuman dan tidak rasional.
Suka Mencampuri Urusan Orang Lain (The Meddler)
Bersifat penceroboh, suka menghukum, menguasai, menghasut, menganggap dirinya benar, cemburu, memalukan, berlidah tajam, suka bertanya, menyampuk, kurang ajar, mengganggu dan campur tangan.
Orang Yang Berkata "Ya" (The Yes Person)
Suka melihat orang lain gembira, menjauhi perbalahan, berkata "ya" tanpa berfikir, menunjukkan tindak balas yang cepat tanpa memikirkan kesannya, terlalu mengikut hati tanpa memikirkan diri sendiri.
Aku, Diriku & Bangga Dengan Diriku (The Me,Myself And I Narcissist)
Pentingkan diri, bersifat angkuh, berfikiran singkat, bongkak, membosankan, suka menunjuk-nunjuk.
Pasti Dengan Kebenaran Sendiri (The Self-Righteous Priss)
Pentingkan diri, pasti dengan kebenaran sendiri, sombong, mencari kesilapan orang lain, tidak mesra,  bermusuhan, ego, suka menghakimi, tidak mudah berkawan, menolak, kasar dan kurang ajar.
Sangat Sombong (The Snooty Snob)
Berlagak, pasti dengan kebenaran sendiri, sombong, mencari kesilapan orang, tidak mesra atau suka mengasingkan diri, bermusuhan, ego,suka menghakimi, tidak mudah berkawan, menolak, kasar dan kurang ajar.
Suka Bersaing (The Competitor)
Bersifat menimbulkan kemarahan, tiada rasa takut, berperangai yang menimbulkan perasaan meluat,mengganggu fikiran, mudah tersinggung, mendesak, agresif, bersifat pemarah, mudah tercabar, suka berkonfrontasi dan suka mencari pasal untuk bergaduh.
Suka Merungut (The Whiner)
Berasakan dirinya tidak dibantu, dikuasai oleh perasaan berlakunya ketidakadilan di dunia, mahukan kesempurnaan mengikut standard dirinya dan tiada orang yang menepati standardnya, suka menceritakan masalah dirinya kepada orang,tetapi sering memberikan penyelesaian yang tidak disukai oleh orang dan menambah lagi rungutannya.
Mencari Kesalahan Dengan Mengkritik (The Accusing Critic)
Suka mengadu, mencari kesilapan orang, berterus terang, sempit fikiran, tidak puas hati dan mahukan kesempurnaan dalam segalanya
Berlagak Serba Tahu (The Arrogant Know-It-All)
Berlagak serba tahu, berkonfrontasi, bertindak secara licik, bersifat menghakimi, pasti dengan kebenaran sendiri, banyak bercakap, mengkritik, rendah tahap kesabaran pada kebenaran dan yang berlawanan.Menghasut (The Instigator)
Mensabotaj, mengganggu, menyakitkan hati, cemburu,tidak bersemangat, memanipulasi, sering mendatangkan masalah dan menipu.

No comments:

Post a Comment