Sunday, March 10, 2013

Bila Rasul Allah Bersabda (Jalan Tuju Kebaikan)


serenemaklong.blogspot.com





Saling Mengasihi

Dari Nu’man bin Basyir r.a. katanya Rasulullah saw bersabda: “Perumpamaan orang-orang mukmin dalam hal saling mencintai, saling mengasihi dan saling menyayangi, bagaikan sebatang tubuh. Apabila salah satu anggota merasa sakit, maka seluruh tubuh merasa sakit, tidak dapat tidur dan terasa demam.”
(Hadis No. 2216 Shahih Muslim)

Selalu Menang

Mu’awiyah r.a. mengatakan ketika beliau berada di atas mimbar bahawa dia mendengar Rasululllah saw bersabda: “Sentiasa ada segolongan umatku yang selalu berjuang menegakkan agama Allah SAW. Mereka tidak akan celaka oleh orang-orang yang menghina atau menentang mereka sampai hari kiamat. Bahkan mereka tetap menang atas semua manusia.”
(Hadis No. 1873 – Shahih Muslim)

Bila Kejahatan Meningkat

Dari Abdur Rahman bin Syumasah Al Mahri r.a. katanya: “Pada suatu masa, aku berada dekat Maslamah bin Mukhallad, di dekatnya ada pula Abdullah bin Amru Bin Ash. Kata Abdullah, “Belum akan terjadi kiamat kecuali bila kejahatan menusia telah meningkat. Mereka lebih jahat daripada orang jahiliyah. Setiap daripada mereka diajak kepada agama Allah selalu ditolaknya.” Ketika mereka sedang bercakap-cakap demikian, datang pula ‘Uqbah bin ‘Amir. Kata Maslamah, “Hai, ‘Uqbah, aku mendengar Abdullah berkata begitu. Bagaimana pendapatmu?” Jawab ‘Uqbah, “Dia memang lebih tahu. Adapun yang kudengar dari Rasulullah saw ialah: Sentiasa ada segolongan umatku yang berjuang menegakkan agama Allah, di mana mereka selalu menang terhadap musuh-musuhnya. Mereka tidak akan celaka oleh orang-orang yang menentangnya hingga hari kiamat. Dan mereka akan tetap ada.” Maka berkata Abdullah,”Itu memang betul. Kemudian Allah SAW mengirim angin seperti kesturi yang sentuhannya halus bagaikan sutera (sangat halus dan licin sehingga tidak terasa iman seseorang telah rosak atau setidak-tidaknya menjadi dangkal). Tidak ada iman yang tinggal dalam hati seseorang walau seberat biji benih pun melainkan dicabutnya. Maka tinggallah orang-orang jahat belaka, lalu terjadilah kiamat.” 
(Hadis No. 1874 – Shahih Muslim)

Jangan Zalim

Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah saw bersabda: “Tahukah kamu apa erti muflis”. Jawab para sahabat, “Muflis menurut kami ialah orang yang tidak mempunyai wan dan tidak memiliki harta.” Sabda Rasulullah saw,”Muflis dari umatku akan datang kelak di hari kiamat membawa solat, puasa, dan zakat; dan membawa dosa kerana dia pernah memaki orang, pernah menuduh orang, pernah memakan harta orang, pernah membunuh orang, dan pernah membunuh orang, dan pernah memukul orang, maka diberikan pahala kebaikannya kepada orang-orang yang dizaliminya. Jika pahala kebaikannya habis sebelum terbayar lunas kepada orang-orang yang dizaliminya, maka diambil dosa-dosa mereka yang dizaliminya lalu ditimpakan kepadanya, kemudian dia dilemparkan ke neraka.”
(Hadis No. 2212 Shahih Muslim)

Jangan Membalas Berlebihan

Dari Abu Hurairah r.a. dari Rasulullah saw sabdanya: “Dua orang yang saling memaki, dosanya atas orang yang mula memaki, selama yang dimaki tidak membalas berlebihan.”
(Hadis No. 2217 Shahih Muslim)




No comments:

Post a Comment