Saturday, March 16, 2013

Al Quran Dalam Jiwa


serenemaklong.blogspot.com



ALLAH SWT berfirman:
“…Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi Muhammad saw) dari Allah dan sebuah kitab (Al-Quran) yang jelas nyata kebenarannya. Dengan itu Allah menunjukkan jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredhaannya dan dengannya Allah keluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang benderang dengan izinNya dan dengannya juga Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus”. (Al Maiddah 15-16)

Ayat ini menjelaskan peranan Al Quran sebagai pedoman hidup sekalian Muslim untuk memperolehi kehidupan yang diredhai. Jiwa jadi kosong bila seseorang tidak mengisinya dengan ayat-ayat indah Al-Quran. Bagi orang-orang yang begini, jiwanya mudah ‘dirasuk’ syaitan yang memang ternanti-nanti untuk menyusup ke dalam hati dan  membalikkan hati kepada mencintai kerosakan akidah.

Sebaik-baik ubat atau penghalang penyakit jiwa ialah ayat-ayat Al Quran - wahyu Allah dan peninggalan Rasulullah saw yang akan kekal memandu manusia ke jalan yang diredhai Allah sehingga kiamat.

Kitab agung yang mengandungi 30 juzuk, 604 halaman, 114 surah dan 6236 ayat ini mencakupi intipati garis panduan hidup di dunia dan balasan di akhirat, kisah para nabi dan solehin untuk diteladani, hukum-hukum, suruhan, tegahan dan pelbagai persoalan yang wajib diselami oleh setiap insan Muslim.

Ia merupakan satu-satunya kitab atau buku di dunia ini yang dihafaz secara keseluruhan. Imam Badr al-Din Muhammad bin Abdullah a-Zarkasyi di dalam kitabnya ”al-Bufhan fi al-‘Ulum, al-Quran” menyatakan: “Mempelajari Al-Quran hukumnya adalah fardu kifayah, demikian juga memeliharanya (iaitu menghafaznya) maka ia wajib (kifayah) bagi setiap umat.”  

Dalam setiap rumah kaum muslimin patut ada sekurang-kurangnya sebuah kitab tafsir Al Quran bagi memudahkan pembaca memahami setiap ayat yang diucapkan. Pemahaman dan penghayatan akan menimbulkan kesan amat mendalam, menundukkan hati yang tawaduk mematuhi segala perintah yang termaktub dalam kitab suci itu.   

Sesungguhnya Al Quran menghalang hati menyimpang daripada kejahatan dan dapat menikmati lima cabang hakikat benar:
1.         Benar dalam perkataan
2.         Benar dalam niat dan kehendak
3.         Benar dalam keazaman
4.         Benar dalam menepati janji
5.         Benar dalam amalan.

Kelebihan membaca Al Quran

·      Di hari akhirat, Al Quran akan datang membawa pertolongan dengan melepaskan pembacanya dari kesusahan serta kesengsaraan.
Rasulullah saw bersabda, “Bacalah Al Quran sesungguhnya ia akan datang di hari kiamat sebagai syafaat kepada pembacanya.” – HR Muslim.

·      Membaca Al-Quran merupakan amalan yang dituntut kerana ia adalah sumber peraturan dan hukum yang mengawal tingkah laku manusia.
Othman dan Affan meriwayatkan, ”Sebaik-baik manusia di antara kamu yang mempelajari Al Quran dan mengajarkannya kepada orang lain.” – HR Bukhari.

·      Pembaca Al Quran diletakkan bersama para rasul yang mulia.
Rasulullah saw bersabda, “Orang (Mukmin) yang mahir membaca Al Quran, maka kedudukannya di akhirat ditemani para malaikat yang mulia. Dan orang yang membaca Al Quran padahal dia gagap sehingga sulit baginya membaca, maka dia berhak mendapat dua pahala (pahala kerana membaca dan juga pahala kerana usaha susah payahnya).” - HR Muslim.

·      Pembaca Al Quran disifatkan sebagai buah yang harum dan manis rasanya.
Rasulullah saw bersabda, “ Perumpaan orang Mukmin yang membaca Al Quran adalah seperti bunga utrujjah, baunya harum dan rasanya lazat; orang Mukmin yang tidak suka membaca Al Quran adalah seperti buah kurma, baunya tidak begitu harum tetapi manis rasanya; orang munafik yang membaca Al Quran ibarat buah Raihanah yang berbau harum tetapi rasanya pahit; dan orang munafik yang tidak membaca Al Quran, tak ubah seperti buah hanzalah, tidak berbau dan rasanya pahit sekali.” – HR Muslim.

·      Pembaca Al Quran memperoleh ketenangan, terhindar daripada gangguan musuh-musuh jiwa seperti syaitan dan nafsu.
Daripada al-Bara’ bin Azin r.a., “Seorang lelaki sedang membaca surah al Kahfi dan bersamanya seekor kuda yang terikat dengan tali yang panjang. Tiba-tiba kepulan awan datang menutupi kuda dan berputar di sekitar kudanya, keadaan ini membuatkan kudanya lari. Apabila tiba waktu pagi lelaki itu datang menemui Rasulullah saw, lalu Baginda bersabda: Itulah ketenangan yang diturunkan bersama Al Quran.” – HR Muslim.  

·      Setiap satu huruf bacaan akan dikurniakan pahala.
Rasulullah saw bersabda, “ Barangsiapa yang membaca satu huruf dari kitab Allah (Al Quran) maka baginya satu kebaikan dan satu kebaikan itu dilipatgandakan dengan 10 (pahala). Aku tidak mengatakan “Alif Laam Mim” adalah satu huruf akan tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.” – HR Tirmidzi.

·      Memberi cahaya di dalam hati dan di dalam rumah tempat ia dibaca.
Rasulullah saw bersabda, “ Hendaklah kamu beri nur (cahaya) rumahtanggamu dengan solat dan dengan membaca Al Quran.” – HR Baihaqi.

Oleh itu ambillah inisiatif untuk menghafaz Al Quran. Bila Al-Quran ada di dalam dada dan segala perintah yang terkandung di dalamnya diamalkan, akhlak kita akan terpelihara.  Semoga Al Quran dijadikan subjek utama dalam usaha memiliki ijazah pengisian jiwa. Usah abaikannya. 

No comments:

Post a Comment