Friday, March 15, 2013

La Tahzan


serenemaklong.blogspot.com





Bismillahirrahmaanirrahiim.

Bila hari ini kita merasakan kesusahan,kesulitan disebabkan oleh kegagalan, atau berbagai hal yang menyayat hati, jangan bersedih atas apa yang berlaku dan yang terlewat, dan jangan terlalu bahagia atas apa yang dipeeroleh, kerana boleh jadi kebahagiaan hakiki datang mengisi pada Hati yang Bersedih. 

Demikian pula boleh jadi kesedihan datang mengisi hati yang sedang berbahagia. Jangan takut menghadapi setiap keadaan, kerana memang dunia ini rumah ujian bagi orang-orang  beriman untuk Allah memilih hamba-Nya yang baik, dan layak mencapai darjat taqwa. 

Terkadang dalam perjalanan hidup ini, kita dihadapkan  sesuatu yang tidak disukai namun di sebalik itu ada manfaat  untuk kita. Oleh itu hadapi dengan hati bersih. Memetik hikmah dari setiap kejadian akan membuat hidup semakin bermakna. 

Allah Subhanahu wa Ta’ala Berfirman:
“Boleh jadi kalian tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kalian menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. ALLAH Mengetahui sedangkan kalian tidak mengetahui.” - Al Baqarah: 216.

Bijaklah menghadapi segala sesuatu dan pandailah  bersyukur dengan istiqamah, membawa diri, mendayung jiwa raga dengan akhlak mulia, menuju pelabuhan hidup yang selamat Dunia dan Akhirat…Aamiin Ya Rabb.


No comments:

Post a Comment