Friday, March 1, 2013

Bujang Tak Ada Wang!


serenemaklong.blogspot.com


KEADAAN orang bujang bukan berada pada tahap terbaik. Ini kerana, rata-rata bujang masih belum meletakkan soal kewangan sebagai prioriti dalam hidup.  Si bujang menyangka masih ada banyak masa lagi untuk mengumpul kekayaan.

Dengan keadaan pasaran kerja yang kurang memuaskan dari segi pulangan, harga rumah semakin tinggi, kos gaya hidup kian meningkat, mungkin juga bayaran pelajaran PTPTN perlu dilangsaikan, memberi duit bulanan kepada ibu bapa, serta yang terbelanja menggunakan kad kredit yang tiap bulan yang perlu dibayar, sedar-sedar hujung bulan yang tinggal tidak seberapa. Itu pun kalau ada untuk tabungan perkahwinan kelak.

Inilah masa orang bujang patut mendalami ilmu kewangan. Masih ada masa  untuk belajar dari sebarang kesilapan kewangan. Orang bujang mempunyai semangat, cita-cita dan tenaga untuk melakukan sesuatu yang baru dan luar biasa  dalam mencari pengalaman kerja ataupun pengalaman memulakan perniagaan.

Jangan tunggu apabila sudah berkahwin baru mahu memikul tanggungjawab, oleh kerana tabiat lama pasti akan diulangi. Tanam tabiat berjimat cermat dan mengambil endah soal kewangan ketika bujang. Letakkan matlamat untuk beli kereta, rumah dan mendirikan rumah tangga (mengikut turutan itu!) dan meringankan segala bebanan hutang sebelum memasuki alam berkeluarga. Ini kerana, apabila berkeluarga, masalah kewangan lain pula akan timbul.

Dua perkara yang amat penting dilakukan sekarang adalah, pertama, tambahkan pengetahuan, kemahiran  dan juga pengalaman dalam bidang kerja. Kedua, jika beminat untuk memulakan perniagaan, pelajari selok belok berniaga dan mulakan perinagaan kecil-kecilan dari sekarang. Dalam industri kerja dan juga berniaga, kemahiran dan pengalaman akan menambahkan pendapatan. Gunakan masa bujang untuk menyiapkan diri  bagi menjana pendapatan lebih apabila berkeluarga kelak!

(Tulisan oleh Irfan Khairi)



No comments:

Post a Comment