Saturday, March 23, 2013

Melayani Dengan Hati


serenemaklong.blogspot.com




SUATU malam di sebuah kota di Philadelphia, Amerika Syarikat, sepasang suami isteri yang sudah tua masuk ke sebuah hotel kecil.

Mereka bertanya kepada seorang petugas, "Masih adakah bilik untuk kami berdua?"

Jawab petugas, "Maaf, encik. Semua penuh. Kebetulan ada 3 acara di kota ini menyebabkan  semua hotel penuh belaka. Tapi saya tak sampai hati hendak menyuruh encik dan puan pergi di tengah malam begini, lagi pun di luar hujan lebat. Kalau sudi, encik dan puan boleh menginap di bilik saya. Nanti saya segera kemaskan." Suami isteri tersebut mengangguk tanda setuju. 

Dua tahun berlalu. Si petugas hampir lupa tentang  kejadian itu ketika dia menerima sepucuk surat yang mengingatkannya tentang malam hujan lebat tersebut. Petugas muda itu diminta datang mengunjungi pasangan tua tersebut di New York. Turut disertakan ialah tiket kapalterbang dua hala untuknya.

Di New York, lelaki tua itu membawa lelaki muda tersebut ke simpang 5th Avenue & 34th Street dan menunjukkan kepadanya sebuah gedung baru yang megah, bangunan dengan batu kemerahan dan menara menjulang ke langit.

"Itulah hotel yang baru saja saya bangunkan untuk  awak urus," kata lelaki tua.

"Ah, encik ni bergurau, kot," jawab lelaki muda.

"Saya bukan bergurau. Ini betul-betul," kata lelaki tua  sambil tersenyum lebar.

Nama lelaki tua itu ialah William Waldorf Astor dan  bangunan megah tersebut adalah Waldorf-Astoria Hotel.

Lelaki muda itu pula ialah George C. Boldt yang akhirnya menjadi CEO jaringan Waldorf-Astoria Hotel yang kini berada di kota-kota besar seluruh dunia.

Moral cerita:
Jangan berhenti untuk berbuat baik kepada siapapun, bila-bilapun, di manapun. Allah akan membalas kebaikan dengan caraNya sendiri.

(Terima kasih Feri Susanto) 

No comments:

Post a Comment