Tuesday, September 29, 2015

Suara Wanita Bukan Aurat

Syeikh Wahbah Zuhaili dalam Fiqh Al Islami wa Adillatuhu berkata, "Suara wanita menurut jumhur (majoriti ulama) bukanlah aurat kerana para sahabat Nabi mendengarkan suara para isteri Nabi s.a.w. untuk mempelajari hukum-hukum agama, tetapi diharamkan mendengarkan suara wanita yang disuarakan dengan melagukan dan mengeraskannya walaupun dalam membaca Al Quran dengan sebab khuatir timbul fitnah."
Menurut Syeikh Yusuf Qaradhawi, berinteraksi antara lawan jenis yang dilarang ialah berbicara yang dapat membangkitkan nafsu orang yang kotor hatinya.Banyak riwayat yang boleh dijadikan dalil bahwa suara wanita bukanlah aurat. Ummul Mukminin Aisyah RA sendiri sering ditanya oleh para sahabat tentang hadis-hadis yang ia terima dari Rasulullah SAW semasa hidupnya.Aisyah RA merupakan orang keempat terbanyak yang meriwayatkan hadis. Semua hadis darinya dia ceritakan kepada para sahabat nabi. Aisyah sudah menjadi guru bagi para pemburu hadis Rasulullah s.a.w.Rasulullah s.a.w. sendiri mempunyai majlis taklim khusus untuk kaum wanita.Para wanita belajar dari Rasulullah, bertanya dan berbincang terus dengan Beliau.
Dalam surah al-Ahzab ayat 32, Allah SWT berfirman, "Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah kamu ‘tunduk’ dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada ‘penyakit dalam hatinya’ dan ucapkanlah perkataan yang baik." Ayat ini menegaskan, jika wanita ingin berkomunikasi dengan lawan jenisnya, hendaklah memperhatikan adab sopan santun yang baik. Jangan ia mendayu-dayukan suaranya sehingga membangkitkan syahwat laki-laki.Jadi, sebenarnya tidak salah bagi Muslimah untuk berbicara secara langsung dengan lawan jenis selagi tidak membawa unsur negatif. Apalagi, untuk tujuan menuntut ilmu yang memerlukan perbincangan dan bertukar pendapat sejauh komunikasi tersebut bermanfaat dan memperhatikan adab-adabnya.

No comments:

Post a Comment