Monday, September 21, 2015

Maksiat Tersembunyi

Sabda Rasulullah Sollallahu 'Alaihi Wa Sallam :"Aku sangat mengenali beberapa golongan manusia dari kalangan umatku yang datang pada Hari Kiamat dengan kebaikan yang banyak seumpama Bukit Tihamah Baidha'. Namun, Allah menjadikan amalan tersebut seperti debu-debu yang berterbangan (sia-sia)." Lalu Thauban Radhiayallahu 'Anhu berkata :Wahai Rasulallah, beritahulah kepada kami ciri-ciri golongan tersebut? Terangkanlah kepada kami supaya kami tidak menjadi seperti mereka. Sesungguhnya kami tidak mengetahuinya.
Baginda Sollallahu 'Alaihi Wa Sallam pun bersabda :"Sesungguhnya mereka adalah dari kalangan saudara-saudara kalian, dari golongan yang sama kulit dengan kalian dan mereka melakukan pada waktu malam sepertimana yang kalian lakukan.Namun demikian, apabila mereka bersunyian-sunyian dengan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah, mereka sanggup melanggarnya." - Hadith Sahih riwayat al-Imam Ibnu Majah rahimahullah.
"Mata boleh berzina dengan melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan, kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat, hati pula boleh berzina dengan merindui, mengingati dan membayangi si dia." - HR Bukhari dan Muslim

No comments:

Post a Comment