Wednesday, September 30, 2015

Kebaikan Bukan Remeh

Jika terjatuh pada dosa kecil, janganlah dipandang kecilnya dosa itu, tetapi pandanglah kepada siapa dosa itu dilakukan. Seseorang hamba tidak akan tahu dosa mana satu yang telah mengundang kemurkaan-Nya.Jika tidak mampu menjadi pensel yang menulis untuk membahagiakan orang, maka jadikanlah diri sebagai getah pemadam yang menghapuskan kesedihan mereka. Letakkan semua dosa di hadapan mata agar dapat dilihat keburukan akhlak untuk diperbaiki. Cabaran dalam kehidupan bukan bertujuan menguji kekuatan diri, tetapi untuk melihat kesungguhan memohon pertolongan Allah.
Letakkan amal di belakang agar tiada kesempatan untuk menghitungnya dan dibangga-banggakan. Jangan pernah menganggap amalan itu cukup banyak sehingga terbit perasaan sombong dan berkuasa dengannya. Usah terlalu kagum dengan teknologi tanpa wayar zaman kini kerana hamba-hamba Allah yang tawaduk sejak dahulu sentiasa berhubung dengan-Nya tanpa wayar.
Dalam kitab "Miftah Daaris Sa'adah", Ibnul Qayyim al-Jauziyyah menulis: "Boleh jadi saat kamu tidur, pintu-pintu langit sedang diketuk oleh puluhan doa kebaikan untukmu dari seorang fakir yang telah kamu tolong, atau dari orang kelaparan yang telah kamu beri makan, atau dari seorang yang kesedihan yang telah kamu bahagiakan, atau dari seseorang yang berpapasan denganmu yang telah kamu berikan senyuman, atau dari seorang yang dihimpit kesulitan dan telah kamu lapangkan. Maka jangan sekali-kali kamu meremehkan sebuah kebaikan...
Diriwayatkan dalam Syi’bul Iman oleh al-Imam Baihaqi, juga di dalam Tafsir Imam al-Qurthubi, seekor katak tidak tahan melihat Nabi Ibrahim a.s.cuba dibakar oleh Raja Namrud dengan api sebesar bukit. Lalu ia terlompat-lompat ke tepi sungai, menaruhkan air di mulut dan menyemburkannya ke arah api tersebut. Sungguhpun perbuatan itu sia-sia namun Allah Maha Melihat jiwa besar seekor katak kecil yang tidak dapat dilihat oleh makhluk lain. Cintanya kepada Nabi Ibrahim dan niatnya hendak menyelamatkan Nabi Ibrahim (padahal Nabi Ibrahim sudah dilindungi oleh Allah), maka Allah mengharamkan katak daripada dibunuh hingga ke akhir zaman. Perintah ini membabitkan semua katak, walaupun yang melakukan kebaikan itu hanya seekor sahaja.

No comments:

Post a Comment