Sunday, September 20, 2015

Manfaatkan Hari Arafah

Ketika tiba hari Arafah pada 9 Zulhijjah, Rasulullah S.A.W. bersungguh-sungguh berdoa kepada Allah SWT. Sayidina Usamah bin Zaid meriwayatkan, ketika beliau menunggang bersama Rasulullah S.A.W. pada hari Arafah, beliau melihat Baginda S.A.W. mengangkat kedua-dua belah tangannya memohon doa kepada Allah S.W.T. hinggakan apabila unta Baginda duduk dan terjatuh tali unta, Baginda terus mencapainya dengan sebelah tangan, manakala tangan sebelah lagi masih tetap diangkat (berdoa). Diriwayatkan juga, Rasulullah S.A.W. tidak meninggalkan Padang Arafah sehinggalah terbenam matahari.
Bagi yang tidak berpeluang berada di Arafah patut gunakan peluang hari penuh barakah ini untuk berpuasa sunat, memperbanyakkan ibadah dan memohon keampunan dari Allah S.W.T. Sesungguhnya 10 hari pertama bulan Zulhijjah adalah hari-hari ibadah yang utama, terutama hari Arafah, Hari Raya Aidiladha sehinggalah hari-hari Tasyrik.
"SAUDARAKU JEMAAH HAJI! SELFI KAMU KETIKA SEDANG BERIBADAT (haji; tawaf, saie, melontar. Solat, berdoa, baca quran dll) AKAN MENGURANGKAN KESEMPURNAAN SIFAT IKHLAS".
Firman Allah s.w.t berfirman: وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَة ِ MAksudnya: "Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Agama yang benar". [Al-Bayyinah: 05]

No comments:

Post a Comment