Friday, September 4, 2015

Membentuk Natijah Kehidupan Ukhrawi

Pada hari kiamat seluruh hamba Allah akan dihadapkan kepada Allah. Setiap orang pasti akan disoal secara kangsung oleh Allah tanpa ada penolong antara diri sendiri dengan-Nya. Tidak ada siapapun yang dapat membantu meskipun ahli keluarga sendiri.Lihat ke kanan dan ke kiri, tidak ada yang akan datang menolong kecuali tayangan segala yang telah dilakukan semasa hidup. Lihat ke depan. Tidak apa yang dilihat kecuali api Naar jika terbukti banyak melakukan dosa yang tidak sempat di bersihkan dengan taubat. Semuanya sudah muktamad. Yang ada hanya Tingkatan Syurga dan Tingkatan Neraka. Semoga pesanan ini dapat menggerunkan tubuh yang kerdil lagi lemah supaya bertaubat sebelum terlambat.
Jika api yang ada di dunia ini panas, baik api dari kayu atau gas atau yang lebih panas lagi, sesungguhnya api Naar Jahanam berlipat ganda lagi panasnya. Jadikan renungan tatkala melihat api yang membakar. Begitulah kita dibakar lantaran dosa-dosa sendiri. Bermohonlah supaya kita tergolong sebagai hamba yang timbangan kebaikannya melebihi berat dosa dan terselamat dari Api Naar yang dahsyat. -----
Allah mencintai ATTAWWABIN (orang-orang yang bertaubat); AL-MUTATOHIRIN (orang-orang yang suka bersuci) ."SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri."(Surah al-Baqarah 2: 222);AL-MUQSITIN (orang-orang yang adil). "Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil." (Surah al-Maedah, 5:42); AL-MUTTAQIN (orang-orang yang bertaqwa). "Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa." (Surah ali Imran, 3:76); Al-MUHSININ (orang-orang yang suka berbuat kebaikan). "Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik." (Surah ali Imran, 3:134); AL-MUTAWAKKILIN (orang-orang yang bertawakkal kepada Allah). "Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepada-Nya." (Surah ali Imran, 3:159). AS-SOBIRIN (orang-orang yang sabar). "Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar." (Surah ali Imran, 3:146).

No comments:

Post a Comment