Tuesday, September 15, 2015

Morais - Pembunuhan Berprofil Tinggi

Polis menemui mayat Timbalan Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan Jabatan Peguam Negara, Anthony Kevin Morais dalam sebuah tong berisi konkrit di Jalan Subang Jaya Mewah, USJ 1, Subang Jaya.Menurut Ketua Polis Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Mohmad Salleh, mayat Morais ditemui berikutan pengakuan beberapa suspek utama yang ditahan di dua lokasi berbeza pada Selasa di Pulau Pinang dan Lembah Klang. Penahanan dilakukan hasil serbuan besar-besaran oleh Pasukan Petugas Khas Jenayah Terancang (STAFOC) di seluruh negara.
Suspek utama yang ditahan berhubung kes pembunuhan Timbalan Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan Jabatan Peguam Negara itu dipercayai ada kaitan dengan perbicaraan di Mahkamah Sesyen Shah Alam dua minggu lalu. Kes itu membabitkan rayuan ke atas pendakwaan seorang doktor tentera berpangkat kolonel berusia 50 tahun. Dia didakwa atas dua tuduhan rasuah membabitkan wang sogokan berjumlah RM700,000 pada 9 September 2013. Pendakwaan dilakukan mengikut Seksyen 17(a) dan Seksyen 16(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan. Bagaimanapun, tertuduh mengaku tidak bersalah. Pendakwaan itu dikendalikan oleh Morais bagi pihak SPRM.
Ini adalah paya di mana tong berisi konkrit dengan mayat Morais yang dimampatkan dijumpai. Ia telah tenggelam ke dasar paya, menyukarkan pasukan penyelam mencarinya dalam operasi bermula 6 pagi dan berakhir 10.30 pagi semalam.Tong berkenaan kemudiannya diangkat menggunakan kren. Mayat Morais kini dibedah siasat di Hospital Kuala Lumpur.Morais, 55, kali terakhir dilihat meninggalkan pangsapurinya di Menara Duta, pada 4 September untuk ke pejabatnya di Putrajaya dengan memandu kereta Proton Perdana berwarna kelabu dengan nombor pendaftaran WA6264Q.Namun dia tidak pernah tiba di pejabatnya itu.[Berita Harian/Astro Awani]

No comments:

Post a Comment