Saturday, March 5, 2011

Ruang Tamu Ruang Makan


Ruang tamu dikaitkan dengan unsur angin dan warna biru. Ia menghidupkan suasana harmoni untuk perbualan. Secara tidak langsung membantu seseorang untuk meluahkan sesuatu dengan lebih jelas dan mudah difahami sewaktu berbicara.

Di ruang tamu juga perlu dimasukkan unsur bunyi-bunyian yang harmoni (bukan bingit). Tujuannya untuk menjaga keutuhan suasana dan barangan di ruang itu supaya tahan lama. Ruang tamu dikatakan amat mempengaruhi sistem kelenjar dalam tubuh manusia. Ruang tamu memainkan peranan penting dalam kesan psikologi yang berkait dengan komunikasi dan perhubungan. Hari paling sesuai untuk duduk berlama-lama di ruang tamu ialah Rabu. 

Ruang makan pula ada kaitan rapat dengan unsur air dan beberapa warna lain seperti kuning (50%), oren (15%), merah (5%) dan hijau (50%). Ruang makan mempengaruhi sistem penghadaman. Justeru, warna kuning akan merangsang sistem penghadaman. Warna ini mampu meningkatkan kadar metabolisme menjadi lebih aktif dan setiap makanan dari jenis protein serta karbohidrat mudah bertukar menjadi tenaga pada waktu tengah hari.

Warna hijau pula akan meningkatkan kadar oksigen dalam darah dan bersifat anti oksigen bagi mengurangkan kesan pembentukan gas daripada makanan yang tidak dapat dihadam atau dibakar sempurna. Kesan psikologi yang diwujudkan di ruang makan adalah keikhlasan, pengharapan dan pembersihan jiwa. Hari terbaik untuk kerap menghabiskan masa di ruang makan ialah Sabtu.
(Sumber: Anjung Seri)

No comments:

Post a Comment