Wednesday, May 13, 2015

Jesus Itu Utusan Allah

Ada seseorang menghentam ayat "Jesus Prophet In Islam" pada van dakwah MRM dengan bertanya soalan yang dicampur dengan perkataan "F***", "SINCE WHEN DID JESUS CONVERT TO ISLAM?" Untuk soalan itu Presiden MRM, Bro Firdaus Wong Wai Hung menjawab di laman Facebook MRM dengan pertanyaan, "SINCE WHEN DID JESUS CONVERT TO CHRISTIANITY?" Ini bukan debat tetapi jawapan kepada soalan yang dipaparkan oleh orang itu kepada umum... Sesuatu untuk difikirkan dari Al-Quran dan Al-Kitab: “Sesungguhnya Al Masih, Isa putera Maryam itu adalah utusan Allah, kalimat-Nya yang Dia kirimkan kepada Maryam, dan juga roh dari-Nya.” Surah An-Nisaa’ ayat 171.
"Aku tidak dapat berbuat apa-apa dari diriku sendiri. Aku menghakimi sesuai dengan apa yang aku dengar, dan penghakimanku adil, sebab aku tidak menuruti kehendakku sendiri, melainkan kehendak Dia yang mengutus aku." Petikan Al-Kitab Yohanes 5:30.[Malaysia Reverted Muslim (Formerly Malaysia Chinese Muslim]
Umat Islam yang berbudi pekerti dan berakhlak tidak menghina mana-mana agama lain. Mari kita doakan supaya si penconteng van MRM itu diberi hidayah oleh Allah S.W.T.Semoga akan tiba suatu hari nanti bila mana ketika berkhutbah, khatib akan mendoakan agar mereka yang belum Muslim serta mereka yang memusuhi Islam agar dikurniakan hidayah oleh Allah SWT sebagaimana Nabi s.a.w mendoakan penduduk Taif walaupun setelah dakwahnya ditolak dan Baginda s.a.w dilontar dengan batu. Baginda s.a.w memohon agar Allah kuatkan Islam dengan masuknya salah seorang Umar yang ketika itu memusuhi serta ingin membunuh Nabi s.a.w..
Bayangkan diri kita di tempat masyarakat Belum Muslim yang terdengar khutbah dari luar masjid yang mendoakan kehancuran dan kebinasaan dibandingkan dengan mereka mendengar dari gereja tentang 'God Is Love'. Imej agama manakah lebih positif di hati mereka? Turutilah Sunnah Nabi s.a.w dan manifestasikanlah sifat Ar-Rahman Ar-Ghafur Ar-Rahim al-Wadud dalam khutbah dan kehidupan seharian kita.
Sheikh Assim al-Hakeem memberikan jawapan yang bersahaja bila seseorang sengaja mengajukan soalan yang menghina agama Islam. Inilah contoh bagaimana umat Islam harus menangani pihak yang dangkal fikiran.

No comments:

Post a Comment