Saturday, December 10, 2016

Yakin Tawakal Akan Menang




"Kita akan menang! Jangan gentar," kata panglima perang kepada anggota tenteranya.

"Macam mana nak menang? Musuh ramai, senjata mereka canggih," kata seorang pemimpin bawahannya.

"Betul. Tapi kita ada kekuatan rahsia. Sebab tulah kita akan menang."

"Kekuatan rahsia yang macam mana?"

"Dalam perjalanan ke medan perang nanti kita akan singgah di sebuah masjid. Imam masjid tu terkenal dengan kesolehannya. Dia akan memberi kekuatan rahsia tu pada tentera kita."

Sesampai di masjid berkenaan, mereka menunaikan solat sunat tahiyatul masjid dan solat sunat hajat. Kemudian panglima besar memerintahkan ketua-ketua tenteranya ke hadapan mihrab untuk bertemu imam yang dimaksudkan, seorang demi seorang.

"Saya akan berikan kamu segulung kain yang kecil. Lekatkan kain ni pada panji-panji pasukan kamu. InsyaAllah, Allah akan berikan bantuan-Nya," kata imam yang berwajah bersih dan tenang itu.

Tanpa bertanya sebarang soalan, semua ketua pasukan tentera yang terlibat berbuat seperti yang diminta oleh imam. Kemudian mereka pun meneruskan perjalanan menuju ke medan perang.

Dalam peperangan itu, setiap anggota tentera berperang dengan penuh semangat. Akhirnya, mereka telah mencapai kemenangan.

Masing-masing takjub dan hairan dengan kesan kain yang mereka bawa.

"Kalau nak tahu rahsianya bukalah gulungan kain tu," kata panglima perang.

"Tuan, tak ada apa-apapun, cuma kain kosong!"

"Ya, memang kain kosong, bukan kain ajaib. Kita menang bukan sebab keajaiban kain ni. KITA MENANG SEBAB KITA YAKIN KITA BOLEH MENANG DAN ALLAH SENTIASA MEMBERI PERTOLONGAN-NYA KEPADA HAMBA-HAMBA YANG YAKIN!"


Ibrah:

Keyakinan yang jitu dan tawakal kepada bantuan Allah adalah kekuatan luar biasa yang tidak mampu ditandingi oleh mana-mana kekuatan dan kehebatan lahiriah semata-mata.

Orang yang yakin sentiasa memaksimumkan apa jua sumber yang ada pada diri. Justeru, berjihadlah secara berjemaah dan perangilah kemungkaran dan kebatilan yang wujud pada masa kini - rasuah, pecah amanah, salah guna kuasa, penipuan, penindasan, kezaliman yang berleluasa "from top to bottom."

No comments:

Post a Comment