Thursday, December 22, 2016

Dua Saku Yang Berbeza



ALKISAH

Si Fulan hidup dengan bahagia dan tenang. Dia memiliki seluar yang mempunyai dua saku. Salah satu saku seluarnya mempunyai lubang di sebelah bawah, manakala saku yang satu lagi baik keadaannya.

Setiap kali dia mendengar sesuatu yang menyakitkan hati ditulisnya pada sekeping kertas, digulung kecil, kemudian dimasukkannya ke dalam saku yang berlubang.

Setiap kali dia mendengar hal yang baik, benar, dan bermanfaat, ditulisya pada kertas, kemudian dimasukkannya ke dalam saku yang tiada lubang.

Pada malam hari, dia mengeluarkan semua yang ada di dalam saku yang tidak berlubang, membacanya berulangkali dan menikmati hal-hal indah yang diperolehnya sepanjang hari itu.
Kemudian ia mengeluarkan apa yang ada dalam saku yang berlubang. Tentu dia tidak menemui apa pun.

Lalu dia ketawa dan rasa gembira kerana tidak ada apa-apa yang dapat merosakkan ketenangannya.

Ibrah:

Itulah yang patut kita lakukan dalam hidup yang kita jalani ini. Menyimpan semua yang baik di “saku yang tidak berlubang”, sehingga tidak satupun yang baik akan hilang dari hidup kita.

Sebaliknya, simpanlah semua hal buruk di “saku yang berlubang”, supaya hal yang buruk itu hilang dan tidak dingat lagi. Jika dibiarkan jiwa akan menjadi tertekan.

Semoga bermanfaat


CARA MOHON MAAF KEPADA ORANG YANG TELAH MRENINGGAL:

Dosa kepada Allah S.W.T. kita boleh bertaubat nasuha dan berazam tidak mengulangi lagi dosa-dosa tersebut. Tetapi dosa sesama manusia jika kita tak bertemu dengannya untuk meminta maaf maka terdapat beberapa cara----

1. Dalam doa kita mohon begini---- "Ya Allah , ya Rabbi , aku mohon ampun ke atas dosa-dosa yang aku lakukan dengan sengaja atau dengan tidak sengaja, dan ya Allah aku mohon Engkau ampunkan dosa semua mereka yang mana aku telah melakukan dosa kepada mereka. Aku tidak dapat berjumpa mereka untuk memohon ampun, maka ampunkan semua dosa-dosa mereka supaya mereka tidak menuntut kepadaku di akhirat nanti. Kasihanilah mereka dan masukkanlah mereka semuanya ke dalam syurga-Mu."

2. Satu lagi cara yang boleh kita lakukan ialah, bila ada masa, kita sedekahkan bacaan al-Quran untuk mereka yang kita lakukan dosa dan boleh sekali sekala kita sedekah di masjid atau rumah anak yatim atas nama mereka yang kita lakukan dosa. Contoh : "Wang RM 10 ini aku sedekahkan di rumah anak yatim ini khusus untuk semua mereka yang aku telah lakukan dosa semuga mereka semua memaafkan dosa-dosaku"

[sumber: "tanyalahustaz58.blogspot.my"]

No comments:

Post a Comment