Thursday, December 22, 2016

Segalanya Lillahi Taala



Sekiranya ilmu tidak mendekatkan kita kepada Allah, ada masalah di dalam kita menuntutnya. Di dalam menuntut ilmu, jangan terhenti sekadar memiliki ijazah. Tujuan kita adalah Allah.

Sebuah litar elektrik tidak akan berfungsi sekiranya tidak kembali kepada sumbernya. Sumber elektrik memberikan kuasa agar sesuatu perlatan elektrik itu berfungsi seperti mana ia seharusnya berfungsi. Ini dinamakan "reliability". Jika tidak mampu berfungsi seperti sepatutnya ia berfungsi, maka ia dikatakan "fault" yakni Gagal.

Sebuah mentol menyala ketika menerima kuasa yang sekadar disediakan oleh sumbernya yakni bateri. Sebuah mentol tidak akan berfungsi jika litarnya tidak lengkap yakni kembali kepada sumbernya.

Kita sebagai hamba Allah menerima daya sekadar yang didayakan kepada kita. Kita sebenarnya tidak berfungsi sepertimana seharusnya kita berfungsi yakni menjadi hamba yang sentiasa sedar padaNya jika kita TIDAK sentiasa kembali kepadaNya.

Kita dikatakan Gagal sekiranya tidak berfungsi seperti mana seharusnya kita berfungsi. Menjadi hamba, saksi, wali, khalifah sebagai wakilNya yang dipercayaiNya.

Jadilah "mentol yang menyala" yang sentiasa sedar lahaula wala quwwata illa billah. Ketika kita sentiasa sedar Allah, kita sentiasa inna lillahi wa inna ilaihi roji'uun.

[Fuad Latip]

No comments:

Post a Comment