Saturday, December 24, 2016

Pepohon Dosa

Assalamualaikum



Imam al-Ghazali pernah berkata: "Cabutlah pepohon dosa dan kejahatan dengan taubat sebelum akarnya bertambah banyak, berselirat dan terlalu kuat mencengkam."

Pepohon kejahatan jangan dibiarkan bercambah, berakar, berdahan, beranting dengan dedaun yang merimbun. Pada mulanya dosa akan menimbulkan rasa resah dan menjadi titik hitam di hati. Jika terus dilakukan, lama kelamaan titik hitam berubah menjadi tompok berkarat yang besar akibat kebiasaan dan ketagihan.Hati yang berkarat dengan dosa-dosa akan tertutup dan pintunya terkunci mati dan tidak mampu lagi menerima apa jua seruan ke arah kebenaran.

Jom bersihkan hati supaya sentiasa hidup dengan rasa keprihatinan ke atas setiap ciptaan Allah dan digenangi rasa kecintaan ke atas Dia dan utusan-Nya.



وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ ۖ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا ﴿٦٥﴾ إِنَّهَا سَاءَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا

Wahai Tuhan kami, sisihkanlah azab neraka Jahannam dari kami, sesungguhnya azab seksanya itu adalah mengerikan.

Sesungguhnya neraka Jahannam itu tempat penetapan dan tempat tinggal yang amat buruk.

(Surah Al-Furqaan : 65 - 66 )

Amin!!


TAWAKKAL dan LILLAHI TAALA. Bila hal ini ditanam dalam jiwa, insyaAllah perasaan tidak terkesan sangat dengan tindak-tanduk manusia.
Attachments area

No comments:

Post a Comment