Saturday, December 24, 2016

Musuh Allah Di Hari Kiamat



Cikgu Haron Abdul Ghani menyapa dua orang lelaii Bangla yang kelihatan muram duduk di pintu surau.Mereka menjelaskan bahawa majikan yang mengupah mereka tidak menunaikan janji bayaran gaji yang sepatutnya. Kisah begini sudah banyak kali berlaku di mana kontraktor mengupah warga asing tetapi tidak menjelaskan upah yang sepatutnya, kerana mereka tahu mereka tidak boleh diseret ke mahkamah dan warga asing itu tidak boleh berbuat apa-apa. Mungkin majikan seperti ini tidak tahu bahawa terdapat satu hadis qudsi yang amat mengeji perbuatan seperti ini.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, bahwa Allah berfirman,
ثَلاَثَةٌ أَنَا خَصْمُهُمْ يَوْمَ القِيَامَةِ: رَجُلٌ أَعْطَى بِي ثُمَّ غَدَرَ، وَرَجُلٌ بَاعَ حُرًّا فَأَكَلَ ثَمَنَهُ، وَرَجُلٌ اسْتَأْجَرَ أَجِيرًا فَاسْتَوْفَى مِنْهُ وَلَمْ يُعْطِ أَجْرَهُ
“Tiga orang, aku yang akan menjadi musuhnya pada hari kiamat: Orang yang berjanji dengan menyebut namaKu lalu dia melanggar janji, Orang yang menjual orang yang merdeka lalu dia menikmati hasil penjualannya tersebut, dan Orang yang mempekerjakan orang lain, namun setelah orang tersebut bekerja dengan baik upahnya tidak dibayarkan.” (HR. Bukhari 2227).

Allah menyebut orang yg tidak menyempurnakan upah sebagai musuh-Nya. Ini menunjukkan beratnya hukuman tidak menunaikan upah.

Suatu ketika dulu ada seorang guru yang mengupah seorang penduduk kampung menebas rumput di tanahnya tetapi tidak dibayar upah seperti dijanjikan walau diminta berkali-kali, Akhirnya hidup guru berkenaan walau bersolat setiap hari tidak disukai oleh seluruh masyarakat. Dia bagai dipulaukan, membayangkan kebencian yang Allah tunjukkan menerusi kebencian manusia walaupun dia adalah "orang masjid."

Nasihat Cikgu Ghani, tunaikanlah janji upah. Jika ada di masa lalu ada janji upah yang belum tertunai, lunaskanlah. Minta dihalalkan. Bila hidup terasa bagai Allah murka,periksalah diri dari berbagai sudut. Mungkin kita terbuat sesuatu yang membangkitkan kemarahan Allah.Ingatlah dosa sesama manusia tidak terhapus dengan taubat, tetapi mesti memohon ampun, minta dihalalkan. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment