Thursday, June 25, 2015

Nuansa Zionis Dalam LOTR

Dengan kepintaran yang ada, sudah banyak mesej terselindung yang dicipta oleh ZIONIS dan disebarluaskan kepada masyarakat dunia. Salah satunya menerusi filem-filem garapan mereka. Orang yang mempunyai mata hati, dapat menghidu nuansa propaganda Zionis yang kuat dalam filem LORD OF THE RINGS, filem yang menggambarkan perjuangan bangsa Yahudi untuk memiliki kedaulatan sendiri di tengah kehidupan dunia. Ia disamarkan dengan konsep cerita matriks yang cukup rumit.Film LORD OF THE RINGS (singkatannya LOTR) bukanlah filem bertema sejarah, sebab di dunia ini tidak ada sejarah seperti itu. Ia juga bukan film sihir seperti Harry Potter, sebab di dalamnya sangat sedikit adegan sihir. Ia bukan film fantasi sebab butiran ceritanya mengandungi makna-makna tertentu. Ia bukan filem seram sebab tidak ada eksploitasi hantu. Filem LOTR itu adalah filem METAFORA FUTURISTIK yang sarat mengandungi perlambangan tentang kehidupan yang akan berlaku pada suatu masa akan datang iaitu tanda-tanda kiamat mengikut kepercayaan Yahudi. Dalam filem itu, wilayah yang mereka perjuangkan, GERBANG ZION dikatakan akan selamat bila datangnya “TOKOH YANG DIRAMALKAN”. Kalau diteliti, memang banyak keadaan yang menggambarkan kehidupan menjelang Hari Kiamat, cuma ia terselindung di sebalik istilah, kronologi cerita, dan tokoh-tokoh rekaan.
Inti cerita LOTR merupakan pertarungan di antara golongan putih dan golongan hitam. Menjelang Hari Kiamat nanti, memang akan ada PERTARUNGAN BESAR ANTARA KAUM MUSLIMIN DENGAN KAUM YAHUDI. Dalam filem LOTR, puncak kepemimpinan kejahatan digambarkan sebagai kekuatan sihir bermata satu. Hal ini adalah gambaran yang sangat jelas tentang DAJJAL SEBAGAI RAJA KEJAHATAN DI AKHIR ZAMAN. Juga digambarkan pertembungan di antara dua kekuatan besar untuk melawan imperium kejahatan (Mordor). Dalam kehidupan Akhir Zaman nanti juga akan terjadi PERTEMBUNGAN ANTARA UMAT ISLAM DENGAN KAUM NASRANI UNTUK MENGHADAPI KEJAHATAN YAHUDI. Dalam filem itu digambarkan watak Frodo sebagai pembawa cincin yang harus menghancurkan raja kejahatan tersebut. Begitu pula kelak peranan ISA AL MASIH YANG AKAN TURUN KE DUNIA UNTUK MENGHANCURKAN DAJJAL. Dalam filem itu digambarkan kemunculan seorang pahlawan yang berani membela kebenaran dan beria-ia melindungi Frodo. Setelah kejahatan Mordor hancur, pahlawan itu diangkat menjadi Kaisar. Kedudukan pahlawan ini sangat mirip dengan IMAM MAHADI. Di akhir cerita digambarkan imperium kejahatan hancur seluruhnya, tidak ada yang tersisa. Begitu pula di Akhir Zaman nanti, DAJJAL AKAN HANCUR DAN BEGITU JUGA KAUM YAHUDI.
Sebelum imperium kejahatan (Mordor) hancur, mereka menikmati kemajuan pesat di segi kekuatan tentera. Kunci kekuatan Zion ialah Sauron Si Mata Satu yang berasal dari seorang raja pada masa dahulu. Sememangnya pun Dajjal adalah manusia yang lahir dari keluarga Yahudi di Isfahan, Iran. Semakin kuat dirinya, semakin kuat pula kerajaannya. Puncaknya mereka mampu mengepung kekuatan kebaikan di sebuah lembah. Di Akhir Zaman nanti memang kekuatan kaum Yahudi sangat hebat sehingga mendesak KAUM MUKMIN DALAM KEADAAN TERSEPIT. NAMUN AKHIRNYA KEKUATAN YAHUDI HANCUR SEIRING DENGAN LEBURNYA DAJJAL. Hancurnya kekuatan tokoh Si Mata Satu ditandakan dengan melelehnya cincin yang dibawa Frodo di sebuah kawah gunung yang membara. Begitu pula digambarkan di Akhir Zaman nanti bila Dajjal melihat Nabi Isa a.s., dia akan meleleh seperti garam yang meleleh. Misi lain dari perjuangan Frodo ialah menutup cerita dalam buku tinggalan datuknya. Sebelum tugasnya selesai, dia meninggalkan satu muka surat daripada buku itu untuk diisi oleh rakannya yang setia. Di akhir perjalanan hidupnya, Frodo dihantar naik perahu menuju sebuah tempat yang sangat indah. Dia diambut oleh makhluk-makhluk ghaib dari dunia lain (semacam malaikat).
Memang pun di Akhir Zaman nanti Nabi Isa akan wafat setelah tugasnya selesai dan meninggalkan kehidupan dunia yang tersisa sedikit sahaja lagi. Balasan bagi para nabi dan orang-orang soleh dalam kehidupan Akhirat nanti, mereka akan mendapat syurga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai. [Adaptasi dari tulisan dalam Islampos]

No comments:

Post a Comment