Saturday, June 6, 2015

Ilmu - Buku - Dan Pencintanya

Ilmu dan Buku merupakan gandingan sangat akrab. Cendekiawan silam membukukan segala ilmu untuk menjadi legasi ummah. Buku, teman setia yang terbaik, tidak pernah mengecewakan, tetap di tempatnya dan sedia berkhidmat bila-bila diperlukan. Ungkapan indah mengenai buku -----
"Belum pernah kulihat kebun buah-buahan yang dapat diletakkan di lengan baju, atau taman bunga yang dapat dibawa di pangkuan. Ia dapat mengisahkan tentang orang yang telah meninggal, dan berbicara tentang orang yang masih hidup. Di manakah tuan akan peroleh seorang teman yang belum tidur hanya di kala tuan telah tidur. Apa yang disebutnya hanya apa yang tuan sukai. Ia lebih pandai menyimpan rahsia daripada tuan sendiri. Ia adalah jiran yang lebih setia keapda jirannya, teman yang paling jujur, guru yang paling ramah, dan kawan yang paling jauh dari jemu dan bosan." (Ibnu 'Arabi)
"Buku itu diam apabila kamu menghendakinya diam, berbicara apabila kamu menghendakinya berbicara. Ia tidak mengganggu kalau kamu sedang bekerja, tetapi apabila kamu kesepian, ia akan menjadi temanmu yang baik. Kamu tidak perlu marah kepadanya dan juga tidak akan berkecil hati. Ia adalah teman yang tidak menipu atau bermuka dua."(Al-Jahiz)
"Aku lebih takut dengan empat orang penulis daripada seribu senapang." (Napolean Bonaparte)

No comments:

Post a Comment