Sunday, June 14, 2015

Didiklah Pelaburan Akhirat

Allah Ta'ala berFirman: "Dan orang-orang yang beriman dan yang anak cucu mereka mengikuti mereka dalam keimanan, Kami hubungkan anak cucu mereka dengan mereka dan Kami tiada mengurangi sedikit pun dari pahala amal mereka. Tiap-tiap manusia terikat dengan apa yang dikerjakannya." Surah Ath-Thuur ayat 21).
Betulkah kita benar-benar sayangkan anak-anak kita? Ketika mereka sakit, kita usap mereka, sedih bila mereka terluka. Tetapi tidakkah kita bimbangkan akhirat mereka? Kita sibuk menyediakan mereka untuk masa depan mereka di dunia. Tetapi sedarkah kita masa depan mereka sebenarnya di akhirat sana? Tataplah wajah mereka. Sanggupkah kita melihat kulit mereka dimakan api neraka? Ingatlah sejenak ketika kita merasa risau melihat mereka bertengkar dengan adik beradik. Bayangkan pula dia bertengkar dengan kita di hadapan Mahkamah Allah Ta'ala kerana lalai menanamkan tauhid dalam dirinya. Itulah hari yang pasti tiada pilihan untuk kembali.
Oleh itu, kasihilah anak-anak dengan kasih yang benar untuk selama-lamanya, mengharapkan agar dapat berkumpul bersama di syurga. Ingatlah, anak-anak adalah pelaburan akhirat kita. Semoga Allah senantiasa menjaga anak keturunan kita dari segala fitnah...fitnah minuman keras, pergaulan bebas, dadah, judi dan segala fitnah akhir zaman.

No comments:

Post a Comment