Monday, March 10, 2014

Doa Buat MH370

serenemaklong.blogspot.com
Sungguhpun sebak di kolam rasa, namun masih lagi ada kesedaran betapa kerdilnya makhluk bernama manusia. Setiap kali dahi mencecah ruang sujud, hati sentiasa memanjatkan sejuta harapan: “Jika ada di kalangan kami orang yang susah, Ya Allah, bantulah segala urusan mereka, Jika ada di kalangan kami orang yang bersedih hati, Ya Allah, berikanlah ketenangan dan jalan keluar bagi permasalahan mereka, Jika ada di kalangan kami yang sangat berhajat dengan keperluannya, Ya Allah, tunaikanlah hajat dan cukupkanlah keperluan mereka. Sesungguhnya ibadah kami, hidup kami dan mati kami hanyalah untuk-Mu, Aamiin aamiin Ya Robbulalamin.
Ku pinjamkan bahu untuk melepaskan bebanmu. Ku pinjamkan bahu untuk melepaskan sedanmu. Kemudian seka air mata itu. Kita tadah tangan kepada yang satu. Memohon petunjuk dan restu. "Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan (solat) itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk - Surah Al Baqarah ayat 45.
Sayu rasanya mendengar mesej audio yg dikatakan dihantar oleh menara kawalan trafik Beijing kepada pesawat MH370 yang masih tidak ditemui sehingga kini.Terjemahan dalam bahasa Melayu: "Kami berharap radar akan dapat melihat kamu.Jika kamu dengar,teruskan terbang pada ketinggian kamu sekarang sehingga kamu sampai ke destinasi.Kami akan lapangkan jalan untuk kamu.Semua orang akan berbesar hati memberi kamu peluang untuk mendarat terlebih dahulu.Langit cerah,dengan suhu di Beijing sebanyak lima darjah celsius,agak sejuk.Tolong pakai kot kamu untuk memanaskan badan.Ingat untuk peluk ahli keluarga dan sahabat setelah kamu turun.Mereka sayangkan kamu,benar benar sayang kamu". Selagi belum ditemui teruskan berdoa untuk keselamatan para penumpang dan anak kapal MH370.
KAPTEN NORUDIN ABD MAJID (mantan, Fleet Manager B777, MAS, juga Kapten yang melakukan "test drive" ketika MAS mula membeli pesawat B777. Tatkala pengacara TV3 dan penonton di rumah mengharapkan penerangan dari sudut kepakaran, saintifik dan pengalamannya, kita semua dikejutkan dengan jawapannya: "Allah yang menyebabkan kamu sampai (ke destinasi), dan kamu membawa diri kamu, barang-barang kamu,anak isteri kamu, segala-galanya bersama kamu, Allah sampaikan.." "Allah yang sama juga beritahu, Allah juga boleh tidak sampaikan kamu (ke destinasi), Allah can fail you, Allah janji sampainya kamu dengan rahmat Allah, bukan sebab teknologi kamu..." Sebagai orang beriman , kita mesti percaya KUASA ALLAH". Beliau sangat yakin, pesawat akan ditemui dengan cara DOA ORANG-ORANG SOLEH , DOA AHLI KELUARGA dan USAHA DENGAN UPAYA MANUSIA. Begitulah. Setelah semua ilmu sains dan teknologi dikerahkan, akhirnya kembali juga menjadi HAMBA mengakui KEBESARANNYA, tiada daya upaya melainkan dengan kekuasaan ALLAH S.W.T. Itulah jawapan di rancangan MHI TV3 yang membuatkan namanya kini menjadi sebutan ramai. Kapten Norudin Abd Majid, insan profesional beriman yang berilmu menyampaikan Islam dengan begitu berkesan. Moga Allah SWT kurniakan bumi Malaysia dengan lebih ramai insan seperti Kapten Norudin Abd Majid. ALLAHUAKBAR !!

No comments:

Post a Comment