YAYASAN
MyKasih ditubuhkan oleh Ngau Boon Keat dengan tujuan untuk membantu keluarga
daif keluar dari jurang kemiskinan. Bermula hanya dengan 25 keluarga penerima
pada Disember 2008, kini ia berkembang sehingga hampir mencecah 10,000
keluarga.
Bagi
pengasasnya, bantuan berbentuk kewangan bulanan, atau derma yang dihulurkan hanya
sekali-sekala tidak akan membantu keluarga daif dalam tempoh jangka panjang.
Yang diperlukan ialah pendidikan dan kemahiran yang boleh membantu mereka menyara
diri dengan lebih baik lagi.
Menerusi
para sukarelawan Yayasan MyKasih, tusyen percuma
diberikan kepada anak-anak sekolah daripada kalangan keluarga yang berdaftar
dengan pertubuhan tersebut.
Keluarga
berkenaan juga digalakkan menyertai berbagai kursus latihan kemahiran seperti
menjahit, membuat kek dan biskut serta dandanan rambut sebagai sumber
pendapatan tambahan, di samping menerima nasihat mengenai cara merancang dan
berbelanja mengikut bajet yang telah ditetapkan.
Buat
masa ini MyKasih melaksanakan program kebajikannya menggunakan dana yang
didermakan oleh 30 badan korporat, contohnya Petronas, Kumpulan Ambank,
Kumpulan Dialog dan Sime Darby.
Berbeza
daripada badan-badan kebajikan lain, MyKasih merupakan perintis cashless distribution of welfare yang
tidak menghulurkan bantuan berbentuk wang tunai, makanan atau pakaian.
Sebaliknya, elaun bulanan tetap
diberikan kepada setiap keluarga untuk membeli keperluan masing-masing dengan
menggunakan MyKad.
Proses
pemilihan keluarga
- Penderma memilih komuniti
- NGO tempatan mengenal pasti dan memilih keluarga yang memerlukan
- Maklumat diberikan kepada Yayasan MyKasih
- NGO kebangsaan pihak ketiga (contoh Lions Club, Rotary Club dsb) mengesahkan keluarga yang dipilih
- Penderma memberikan kelulusan muktamad
- Keluarga yang diluluskan didaftar ke dalam sistem Yayasan MyKasih
- Keluarga dimaklumkan mengenai penerimaan mereka.
- Keluarga menjalani sesi orientasi
- Keluarga membeli makanan yang mereka pilih
Surirumah
Fauziah Ali, 48 dari Sentul yang hidup dalam kedaifan selama 8 tahun menyertai
MyKasih dua tahun lalu. Dia kemudiannya diminta mendaftarkan butiran MyKadnya
kepada kedai runcit pilihan sendiri yang berdekatan dengan rumah.
Setelah
itu dia diminta menentukan barang keperluannya menerusi satu senarai 10 kategori
jenama barangan makanan yang termasuk beras,
tepung, gula, susu dan minyak masak.
Di
kaunter kedai, Fauziah menggunakan MyKad sepertimana seseorang menggunakan kad
debit, dengan memasukkan PIN 6-digit bagi mengesahkan urusan pembelian. MyKasih
melunaskan bayaran kepada pekedai runcit tersebut dalam tempoh 24 jam selepas
pembelian.
Cara
ini tidak diragui keselamatannya kerana peranti pembaca kad hanya mengenali
barang keperluan yang telah dipilih sahaja. Ia secara automatik menolak semua
pembelian barangan lain.
Ibu
tunggal, Pusparany Nachan, 47, yang kehilangan suami dalam satu kemalangan dan
terpaksa menyara 8 orang anak, berasa gembira bila anak perempuannya yang
memperoleh 9A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia baru-baru ini telah menerima
bantuan RM700 daripada Shell Malaysia, badan korporat rakan MyKasih.
Hidupnya
kini lebih selesa kerana wang yang dijimatkan daripada pembelian makanan boleh
digunakan untuk melangsaikan bil-bil.
MyKasih
berjaya menarik sumbangan badan-badan korporat besar disebabkan ketelusan
pengendalian dan kaedah penyampaian dana yang berinovasi kepada keluarga daif. Sistem
ini sangat berkesan dalam mencegah salah guna dana sumbangan.
Setiap
ringgit yang disumbang oleh badan-badan penderma pasti sampai kepada komuniti
yang mereka pilih. Tiada ketirisan dana sama sekali kerana semua kos
pentadbiran ditanggung sendiri oleh pihak MyKasih. Tambahan
pula, badan-badan berkenaan menerima laporan terperinci mengenai cara dana
dibelanjakan.
Program ini menggalakkan penderma menaja-angkat
keluarga atau seluruh komuniti setempat di mana syarikat itu beroperasi atau
penderma itu tinggal.
Seseorang yang telah berjaya dalam hidup boleh
membalas jasa komuniti setempatnya dengan menyumbang bakti kepada mereka.
Tindakannya mungkin akan menjadi inspirasi kepada pihak lain, terutama generasi
muda untuk mencapai kejayaan dan berbakti kepada masyarakat.
Seharusnya pihak kerajaan meneliti sistem yang
berwawasan jauh ini dalam mengagihkan bantuan kebajikan agar ia benar-benar
sampai kepada kumpulan sasaran.
No comments:
Post a Comment