Thursday, September 29, 2016

Untuk Yang Bergelar Lelaki



Tahukah Kamu Wahai Lelaki..

Perjalanan terjauh dan terberat bagi lelaki adalah perjalanan ke MASJID. Ramai orang tidak dapat melakukannya. Jangankan sehari lima waktu, bahkan ramai pula yang seminggu sekali pun terlupa. Tidak kurang juga yang seumur hidup tidak pernah singgah ke sana.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke MASJID. Orang pandai pun sering tidak mampu menemukannya. Mereka mampu mencari ilmu hingga ke Universiti di Eropah, Amerika, Jepun, Australia Dan Korea dengan semangat yang membara. Namun ke Masjid tetap saja perjalanan yang tidak mampu mereka Tempuh. Walau Telah Bergelar PHD.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke MASJID. Para pemuda kuat dan bertubuh sihat yang mampu menakluki puncak gunung berapi pun sering mengeluh ketika diajak ke Masjid. Alasan mereka bermacam-macam².. Ada yang berkata, 'Sebentar Lagi'.. Ada yang beralasan tidak selesa dicop Alim.

Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke MASJID.

Maka berbahagialah dirimu wahai lelaki bila kamu telah terbiasa melangkahkan kaki ke MASJID. Kerana, sejauh manapun kamu melangkahkan kaki, tidak ada perjalanan yang paling membanggakan, selain perjalanan ke MASJID.

Hakikatnya Perjalanan ke MASJID adalah perjalanan untuk bertemu Rabb kamu.Itulah perjalanan yang diajarkan oleh Nabimu. Perjalanan yang akan membezakan kamu dengan orang²yang lupa akan Rabbnya. Maka lakukanlah walau kamu terpaksa merangkak dalam gelap subuh demi mengenal Rabbmu.

[Hasri Lubis]

No comments:

Post a Comment