Friday, September 23, 2016

Membentuk Zuriat Yang Soleh


Berikan anak-anak kita ilmu duniawi dan ukhrawi supaya menjadi hamba Allah yang lengkap. Contohnya menjadi jurutera, jurutebang, doktor, guru atau apa saja yang mereka citakan namun penuh bertaqwa.


Ada beberapa perkara yang kita dapat pelajari daripada kematian Tuan Guru Prof. Dr. Haron Din.

Pertama:
Sunnah mengkebumikan jenazah di tempat roh ditarik.

Kedua:
Mentarbiah anak-anak dan keturunan supaya beragama sehingga tidak memerlukan bantuan orang lain untuk keperluan peribadi seperti mengimamkan solat jenazah.

Di Malaysia, solat jenazah ghaib diimami oleh cucu Allahyarham Hakeem bin Hamdi yang berumur 17 tahun di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Suatu masa dahulu ibu Tuan Guru Haron Din meninggal dunia dalam keadaan sujud. Jenazah ibu ini diurus oleh ketiga-tiga anaknya iaitu Tuan Guru Haron Din, Datuk Hassan Din dan Ustaz Ishak Din dari awal hingga akhir. Mereka tidak berhajat kepada orang lain untuk memandikan, mengkafankan atau mengimami solat jenazah kerana hasil daripada didikan ibu ini, ketiga-tiga anaknya menjadi anak yang berbakti kepadanya dunia dan akhirat.

Ketiga:
Berbakti untuk agama dan masyarakat dengan akhlak yang baik sehingga ia bakal menjadi saksi amal kebaikan kita di akhirat kelak.

Masih belum terlambat untuk mendorong anak cucu agar meminati ilmu agama dan akhlak beragama. Andai esok kita mati, semoga merekalah nanti yang akan menguruskan jenazah kita!

No comments:

Post a Comment