Thursday, September 29, 2016

Sahabat Ke Jannah


Ibnu al-Jauzi di dalam kitabnya "Raudhatul Asyiqin" menceritakan, 'Suatu hari aku mengunjungi sahabatku yang sedang sakit kuat. Sahabat itu membisikkan sesuatu ke telingaku dengan suara yang sangat payah di akhir hayatnya.'

"Nanti jika engkau masuk syurga dahulu, dan aku tidak ada di sana, tanyakan kepada Allah di mana aku berada."

Ibnu al-Jauzi menitiskan air mata. Beliau teringat sebuah riwayat di mana pada hari kiamat orang-orang mukmin yang masuk syurga mencari sahabat-sahabat mereka di dunia yang tiada bersama mereka. Mereka bertanya kepada Allah. "Ya Rabb, di mana si fulan dan fulana yang dulu ketika di dunia mereka solat bersamaku. Mengaji bersama bahkan berbuat amal soleh bersamaku?"

Allah menjawab, "Dia sedang berada di neraka karena dosa yang dilakukannya. Jemputlah dia bersamamu ke syurga."

Maka bergegaslah para sahabat menjemput seorang sahabat mereka yang sedang diseksa di neraka. Akhirnya kerana persahabatan sejati itulah yang membawa mereka hingga ke syurga.

Sahabat..

Pernahkah kita renungkan siapa sahabat yang akan menolong kita di akhirat kelak? Adakah sahabat itu akan menyelematkan kita?
Adakah sahabat itu akan membawa kita ke syurga? Pilihlah sahabat-sahabat yang soleh yang sentiasa mendoakan serta mengajak kita kepada kebaikan.

Betapa ramai sahabat di kala kita senang. Betapa ramai sahabat kita di kala kita banyak wang, punya jawatan, sahabat di meja makan. Namun masih adakah sahabat yang membawa kita kepada keredhaan Tuhan?

Sahabat..

Bila nanti kalian masuk syurga dan saya tidak ada bersama kalian, tolong tanyakan dan cari saya. Tolong jemput saya ke syurga.

No comments:

Post a Comment