Wednesday, September 7, 2016

Kerana Sedekah 5 Gram Gelang Emas


"Eh, kamu sedekah apa Ren?" tanya Zerika kepada sahabatnya sebagai respons kepada seruan Ustaz Yusuf Mansur di Majlis Dhuha yang diselenggarakan di Bandar Lampung, Februari 2011.

"Aku ada wang beberapa ratus ribu rupiah, aku akan sedekahkan," jawab sahabatnya.

"Aduhai, aku hendak sedekah apa ya? Aku hanya membawa wang beberapa puluh ribu saja," fikir Zerika. Tiba-tiba dia teringat akan gelang emas seberat 5 gram yang sedang dipakainya. "Takkanlah hendak disedekahkan? Baru saja aku beli 2 lepas hasil dari gaji aku."

Agak lama juga Zerika berfikir. Sementara itu ramai orang menyedekahkan sesuatu ke atas hamparan kain yang disediakan pihak jawatankuasa. Ada yang bersedekah wang, telefon bimbit, jamtangan dan juga perhiasan.

Akhirnya Zerika sedar. "Dulu aku dilahirkan tak bawa apa-apa. Kalau aku mati pun tak bawa apa-apa juga," kata hatinya. Lantas dengan lafaz Bismillahirohmanirrohim, dia bangkit dari kerusinya dan menuju bentangan kain untuk menyedekahkan gelang emasnya.Dia memanjatkan doa, “Ya Allah, aku mohon kepada–Mu semoga aku dapat mengirim saudara-saudaraku untuk menunaikan umrah.”

Suaminya agak terkejut bila Zerika menceritakan hal tersebut kepadanya. Zerika beralasan, "Semua itu kan juga dari Allah. Saya kembalikannya kepada Allah. Semoga mendapat pinjaman yang lebih baik lagi."


Berbulan-bulan selepas kejadian itu, Zerika sudah melupakan sedekah gelangnya. Pada June 2011, tiba-tiba dia mendapat berita luar biasa dari tempat kerjanya. Untuk meningkatkan hasil jualan, pihak syarikat memberikan kemudahan kredit untuk Zerika membeli sebuah kereta baru mana bayaran ansurannya dilakukan oleh syarikat sendiri.

"Subhanallah…" Agak lama dia terdiam, termenung, menangis dan berfikir. Apakah ini keraana sedekah gelang 5 gram dulu?

Ternyata, kereta itu membantu jalan hidup keluarganya kemudian. Pada September 2011, suaminya meletak jawatan dan memulakan usahaniaga sendiri. Kereta Zerika itu memudahkan suaminya mencari nafkah. "Ya Allah, anugerah-Mu indah sekali,“ fikir Zerika penuh terharu, menyedari pengalaman dia dan suami.


Disember 2011, Zerika membeli sebuah vacuum cleaner yang disedekahkannya kepada masjid berdekatan rumah. Pada 2012, sasaran suku tahunan syarikat dapat dicapainya dengan mudah. Sebagai hadiahnya, dia mendapat bonus lumayan yang membolehkan dia membayar upah umrah untuk ibu saudara dan bapa saudaranya ke Baitullah.

Pada November 2012, Zerika meletakkan jawatan dari syarikat. Dengan itu dia harus meneruskan sendiri bayaran ansuran kereta berkenaan. Dan Alhamdulillah, setelah dihitung-hitung, ternyata selama ini syarikat telah membayarkan ansuran sekitar Rp 60 juta.

Maha benar Allah dengan firman-Nya: "Siapa yang mahu memberi pinjaman kepada Allah dengan pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipatgandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Allahlah yang menyempitkan dan melapangkan (rezki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.“ (Al–Baqarah ayat 245).

{Dikongsi dari Laman Ustaz Yusuf Mansur]




No comments:

Post a Comment